Závady motoru
prakticky všechny závady uvedené pro studený motor (mimo první dvě); další možné závady jsou uvedeny v kapitole Závady palivové soustavy
3. Motor nedává plný výkon, slabá akcelerace:
- nevhodné palivo s nízkým oktanovým číslem - doplnit
palivem Super
- nedostatek nebo přebytek paliva (viz závady studeného
motoru) neúplné otvírání regulační klapky karburátoru - nečistoty, vyosená
klapka, koberec nebo bláto pod pedálem atd.
- závada v zapalování nebo zapalování
chybně seřízené - (viz Elektrická soustava)
- netěsný spalovací prostor: malá vůle ventilů -
seřídit
- váznoucí nebo zdeformované ventily - vyměnit prasklá
nebo unavená ventilová pružina - vyměnit propálený píst - vyměnit
- zlámané nebo zapečené pístní kroužky - vyměnit
- nadměrné opotřebení válců a pístních kroužků -
vyměnit (výbrus)
- poškozené těsnění hlavy válců - vyměnit
neseřízené ventily - seřídit
- mnoho usazenin v kompresním prostoru - vyčistit,
používat kvalitní motorový olej
- závada v karburátoru nebo jeho netěsnost
(viz Palivová soustava) závada v palivovém čerpadle (viz Palivová soustava)
motor se přehřívá (viz dále)
- závada v zapalování (viz Elektrická soustava) velké
odpory třením v ústrojí vozu:
- brzdy stále brzdí - seřídit
- prokluzuje spojka - seřídit nebo vyměnit zanesený
tlumič výfuku - vyčistit nebo vyměnit zanesený čistič vzduchu - vyměnit
- nadměrné opotřebení celého motoru, popř. celého
vozu
4. Motor nepracuje pravidelně
a) v celém rozsahu otáček:
závada v karburátoru:
- zanesené trysky nebo kanály - vyčistit
- voda v palivu - vyčistit, do paliva přidat kapalinu
pohlcující vodu (viz Palivová soustava)
- přeplavení karburátoru - seřídit polohu plováku
- špatná funkce škrticí klapky (uvolněná, netěsná,
vyosená) - opravit závada v zapalování:
- poškozené nebo znečištěné svíčky - vyčistit,
seřídit, popř. vyměnit zkrat nebo probíjení spojů nebo vodičů vysokého napětí
(projevuje se ve tmě jako jiskřičky, popř. jako slabě modré záření v místě
poruchy) opravit spojení nebo kabely vyměnit
- příliš velký nebo malý předstih - seřídit
- opálené, špatně seřízené nebo váznoucí kontakty
přerušovače - seřídit nebo vyměnit
motor pracuje jen na 3 válce:
- vadný vysokonapěťový kabel nebo svíčka - vyměnit
- váznoucí nebo zaseknutý ventil, prasklá pružina
ventilu - vyčistit, popř. vyměnil
- nedostatečný nebo značné rozdílný kompresní tlak ve
válcích, prasklé pístní kroužky nebo těsnění hlavy - vyměnit
- přehřívání motoru (viz dále)
- přisávání "falešného" vzduchu do sacího
traktu - zkontrolovat rovinnost ploch, stav těsnění, dotáhnout .spoje
b) jen při vyšších otáčkách:
- ucpaná hlavní tryska karburátoru - vyčistit
- nedostatečný přítok paliva:
- zanesené trysky nebo kanály karburátoru - vyčistit
- závada na palivovém čerpadle (membrána, pružina
membrány, přepouštěcí ventily) - vyměnit vadný díl
- další závady v palivové soustavě (viz Palivová
soustava)
- závada svíček (jiná tepelná hodnota, znečištění)
- vyměnit, vyčistit netěsné ventily - přebrousit
- vadný přerušovač (unavená pružina, opálené
kontakty) - vyměnit vadná cívka - vyměnit
5. Přehřívání motoru:
jedná se většinou o závadu v chladicí soustavě:
- málo chladicí kapaliny - doplnit a zjistit důvod
ztráty uvolněný klínový řemen - napnout
- vadný termostat - zkontrolovat, popř. vyměnit
- snížená průchodnost chladiče vlivem usazenin (obvykle
při používání vody) - vyčistit sodným roztokem (viz Chladicí soustava)
- část chladiče vyřazena z provozu, např. ucpáním
malý předstih zážehu - seřídit
6. Nadměrná spotřeba
a) chladicí kapaliny:
- vadný přetlakový ventil R uzávěru chladiče -
vyměnit uzávěr chladič nebo kapalinové čerpadlo netěsné - opravit
- netěsné spojení pryžových hadic - dotáhnout (i
hadice topení)
b) oleje:
- unikání oleje těsněním motoru nebo okolo měrky -
dotáhnout nebo dát nové těsnění
- zanesená hadice odvětrání klikové
skříně - vyčistit opotřebený motor (pístní kroužky) - vyměnit nebo výbrus
prasklé nebo zadřené pístní kroužky - vyměnit nebo výbrus opotřebené dříky
ventilů nebo vodítka - vyměnit
c) paliva:
- chybná technika jízdy (nadměrné sešlapování
plynového pedálu) chybně seřízený volnoběh (vysoké otáčky)
- seřídit
- jízda s vytaženým sytičem
- vyšší hladina paliva v plovákové komoře - seřídit
netěsný nebo deformovaný plovák - vyměnit netěsný jehlový ventil - vyměnit
- netěsnost v palivové soustavě - zkontrolovat a opravit
7. Klepání v motoru
Pro zjišťování závad tohoto druhu sluchem je nutné znát normální hladinu hluku a jednotlivé zdroje hluku u motoru, který nemá závadu (nový motor). Zcela bezhlučně nemůže a nesmí běžet ani ventilový rozvod, ani rozdělovač.
Klepání, které signalizuje závadu, může vycházet z několika míst: z klikového hřídele:
- kovový suchý zvuk, frekvence klepání se zvyšuje s otáčkami, velká vůle v hlavním ložisku se projevuje ostrým zvukem s nepravidelnými přestávkami - nejlépe slyšitelné při rozjíždění
z ojničního ložiska:
- ostřejší zvuk než z hlavního ložiska, slyšitelný při běhu naprázdno; zjistí se odpojováním kabelů k jednotlivým svíčkám
z pístu:
- méně jasný, zvonivý zvuk, nejlépe slyšitelný při malých otáčkách, způsobený nadměrnou vůlí mezi pístem a válcem nebo mezi pístními kroužky a jejich drážkami
z pístního čepu:
- ostrý kovový zvuk při běhu naprázdno, způsobený nadměrnou vůlí mezi pístním čepem a pístem, popř. ojničním okem
z rozvodu:
- nadměrná ventilová vůle, opotřebení nebo poškození mechanismu rozvodu; frekvence charakteristického periodického zvuku je poloviční, protože se vačkový hřídel otáčí polovičními otáčkami klikového hřídele
z pohonu rozvodu: