Spouštěč
Domů ] Nahoru ] Akumulátor ] Alternátor ] Dokumentace ] Houkačka ] Kontrola el. ] El. přístroje ] Osvětlení ] Regulační relé ] Spotřeba I(A) ] [ Spouštěč ] Stírač ] Zapalování ]

 

 Spouštěč motoru opatřený elektromagneticky vysouvaným pastorkem je přišroubován k skříni spojky pod svíčkami 3. a 4. válce.

Tabulka 45. Spouštěč. Technická data

typ E 84-0,8/12 var.3
jmenovitý výkon 0,8 kW
jmenovité napětí 12 V
Směr otáčení pastorku spouštěče doprava
počet pólů 4
pohon pastorku opatřen volnoběžkou
vnitřní průměr mezi pólovými nástavci 55,25 až 55,42 mm
vnější průměr kotvy 54,35 až 54,40 mm
zasouvaní pastorku elektromagnetické
Kontrola spouštěče:  
provozní kontrola (při 25 °C)  
odběr proudu 170 A
točivý moment 3,9 +- 0,2 N m
otáčky 1 900/min
napětí 9,5 V
kontrola počátečního záběrového momentu (při 25 °C):  
odběr proudu 315 A
napětí 7 +- 0,3 V
točivý moment 8,5 +- 0,3 N m
kontrola běhu naprázdno (při 25 °C):  
odběr proudu 30 A
počet otáček 7 500 +- 1 OOO/min
napětí 11,9 V
vnitřní odpor při rozběhu 0,022 +- 0,001 ohmu
kontrola mechanických hodnot:  
tlak pružin na nové kartáčky 10,8 až 12,7 N
axiální vůle osy rotoru (kotvy) 0,1 až 0,5 mm
zapuštění izolace mezi lamelami 1 mm
běh naprázdno: statický moment nutný k unášení pastorku v pomalém otáčení 15,4 až 21,5 N cm
Mazání:  
pouzdra ložisek u pastorku i u kolektoru motorový olej
šroubová část osy rotoru (kotvy) OLIOFIAT VS 10 W (třída SAE 10 W)
unašeč volnoběžky tuk Fiat MR 3
Elektromagnet:  
odpor vinutí při 20°C 0,39 +- 0,02 ohmu
mezera mezi rozepnutými kontakty 10,77 až 14,33 mm
zdvih jádra magnetu 12,50 až 14,30 mm

Rotor spouštěče se otáčí ve dvou kluzných ložiskách, která jsou umístěna v předním a zadním víku. Kartáčky na vnitřní straně zadního víka jsou ke kolektoru přitlačovány pružinami. Přistup ke kartáčkům je umožněn sejmutím krycí plechové manžety obepínající zadní víko. Na hřídeli rotoru, směrem ke spojce je umístěn pastorek s volnoběžkou, který se při spouštění motoru zasouvá do ozubeného věnce setrvačníku. Volno-. běžná spojka (volnoběžka) chrání spouštěč proti poškození v okamžiku, kdy se motor rozběhne, a tím se prudce zvýší jeho otáčky. Součástí zasouvacího mechanismu je i pružina, která napomáhá měkkému zasunutí pastorku do ozubení věnce setrvačníku. Zasouvací mechanismus je ovládán kotvou elektromagnetického spínače umístěného v horní části spouštěče.

Údržba spouštěče se omezuje na kontrolu stavu kartáčků (uhlíků) vždy po ujetí 30 000 km, očištění kolektoru a promazání. Motorovým olejem se maže přední a zadní kluzné ložisko hřídele rotoru (olej třídy SAE 10 V), šroubové drážky na hřídeli a pouzdro pastorku na hřídeli.

Pozor: Spouštěč nemá blokující relé, které by zabraňovalo jeho zapnutí při běžícím motoru. Proto se za dlouhého čekání v koloně nebo na křižovatce, máte-li dojem, že se motor zastavil, podívejte před otočením klíčku spouštěče na kontrolní svítilnu nabíjení, zda motor neběží.

Kontrola spouštěče

Účinnost spouštěče se přezkušuje provozními kontrolami elektrických a mechanických vlastností. 

wpe54073.gif (2259055 bytes)

Obr. 202 Kontrolní zapojení spouštěče E 84 - 0,8/12 var.3

M - apouštěč; V - voltmetr s rozsahem 15 V; A - ampérmetr s rozsahem 1000 A; B - akumulátor 50A h -12 V;
R - odpor, zatížením 800 A;

Provozní kontrola se provádí při teplotě okolí 25 °C. Spouštěč se napájí z akumulátoru o vysoké kapacitě, aby během kontroly nedocházelo k poklesu napětí. Spouštěč se zapojí podle schématu na obr. 202 a odpor

se nastaví tak, aby předepsaný odebíraný proud vždy odpovídal udanému napětí na svorkách. Pokud by nebyl tento předpoklad splněn, budou výsledky měření. zcela znehodnocené, s výjimkou točivého momentu, kde budou výsledky pouze přibližné. Spouštěč je třeba instalovat na speciální stolici, která je vybavena ozubeným věncem spojeným s brzdou (dynamometrem). Poměr převodu mezi věncem a pastorkem musí být 1 : 10. Pastorek se zasune do ozubeného věnce; u spínače se sepnou kontakty a spouštěč se 10krát uvede do chodu. Délka každého spouštění je 4 s. Přestávka mezi jednotlivými spouštěními je 30 s. Pak se spouštěč znovu spustí a brzdí tak, aby odebíral 170 A. Při této hodnotě proudu, při napětí zdroje 9;5 V a otáčkách 1 900 -[- 100/min musí mít točivý moment 3,9+-0,2Nm.

Kontrola záběrového momentu probíhá také při teplotě 25 °C. Zapojení je stejné jako v předchozím případě (obr. 202). Spouštěč se zatíží tak, aby při napětí zdroje 7 +- 0,3 V odebíral 315 A. Věnec zkušební stolice se zablokuje a spustí se spouštěč, který při tom musí mít točivý moment 8,5 +- 0,3 N m.

Kontrola běhu naprázdno se provádí také při teplotě 25 °C. Na zkušební stolici se upevní spouštěč tak, aby pastorek ani při vysunutí nemohl přijít do styku se zatěžovacím věncem. Spouštěč se zapojí podle schématu z obr. 202 a svorkové napětí se nastaví na 12 V. Spouštěč nesmí při napětí 11,9 V odebírat více než 25 A a musí dosáhnout 7 000 +- 1 000/min.

Mechanické vlastnosti

Je-li spouštěč v dobrém stavu, musí být: tlak pružin na kartáčky ll až 13 N, axiální vůle osy kotvy maximálně 0,1 až 0,5 mm, izolace mezi lamelami kotvy zahloubena minimálně o 1 mm, excentricita kolektoru (komutátoru) maximálně 0,01 mm, zdvih elektromagnetického spínače 10,77 až 14,33 mm, zdvih jádra magnetu 12,5 až 15,3 mm.

Opravy spouštěče

Poruchy nebo závady spouštěče se odstraňují, kromě přetočení kolektoru, výměnou vadných dílů za nové.

Demontáž spouštěče

Při výměně vadné součástky je třeba spouštěč rozložit na jednotlivé díly. Po povolení matice se sejme konec budícího vinutí z pevného kontaktu elektromagnetického spínače. Pak se uvolní matice pružné podložky a podložky upevnění spínače na spouštěči a spínač se sejme. Odstraní se krycí plechová manžeta chránící kartáčky na zadním kolektorovém víku tělesa

spouštěče. Po sejmutí konce budícího vinutí z kladného držáku kartáčku se kartáčky lehce nadzdvihnou a konce per se přiloží k boku povytažených kartáčků, aby se zajistily proti zpětnému skluzu.

Dále je třeba uvolnit obě samojistící matice upínacích svorníků šroubů a pak sejmout ložisko s držáky kartáčků (zadní - kolektorové - víko); přičemž se nesmí zapomenout na podložky svorníku. Sejme se kryt pastorku, vyjme závlačka z čepu páky spouštěče a pak se vytáhne samotný čep. Nakonec se vyjme celá kotva spolu s pastorkem a vidlicovou zasouvací pákou s podložkami. Rozložený spouštěč je na obr. 203.

wpe48145.gif (2884643 bytes)

Obr. 203 Spouštěč

1 - závlačka 13 - matice 28, 29 - podložky
2 - pryžový doraz 14 - pružná podložka 30 - tepelná podložka;
3 - čep vysouvací vidlice 15 - podložka 31, 32 - stahovací šroub s maticí
4 - vysouvací vidlice 16 - elektromagnetický spínač 33 - vysouvací objímka
5 - rotor 17, 20 - pružné podložky 34 - pastorek
6 - zadní víko 18, 19 - matice 35 - nárazový kroužek
7 - pouzdro 21 - podložka 36 - pojistný kroužek
8 - šroub 22 - matice 37, 38 - podložky
9 - vinutí statoru 23 - ochranná planžeta 39 - přední víko
10 - pólový nástavec 24, 25 - šroub kartáče (uhlíku) s podložkou 40 - pouzdro
11 - šroub 26 - přítlačná pružina kartáče  
12 - izolační průchodka 27 - kartáč (uhlík)  

Výměna budícího vinutí

Po demontáži spouštěče se uvolní křížové šrouby pólových nástavců (uprostřed vnějšího obalu spouštěče) a nástavce se vyjmou. Nové budící vinutí se před montáží musí ohřát na teplotu 50 °C, aby zvláčnělo a lépe přilnulo na pólové nástavce. Šrouby pólových nástavců je třeba pevně dotáhnout, aby jejich vnitřní průměr měl požadovanou hodnotu, tj. 55,25 až 55,42 mm. Nedosáhne-li se při montáži této hodnoty, je nutné práci opakovat. V žádném případě se nesmí požadovaného rozměru dosáhnout přebroušením pólových nástavců.

Výměna kartáčků

Krycí plechová manžeta chránící kartáčky se sejme, vyšroubují se připevňovací šrouby kartáčků zdvihnou se přítlačná péra kartáčků a kartáčky se vyjmou a nahradí novými. Samozřejmé předem se musí spouštěč vymontovat z vozidla, tj. odpojit elektrické kabely a vyšroubovat šrouby připevňující spouštěč ke skříni spojky: Náhradní kartáčky musí být originální Fiat, určené pro tento druh spouštěče. , Přetočení kolektoru

Zjistí-li se na demontovaném rotoru (kotvě) nadměrná ovalita kolektoru (komutátoru), je nutné kotvu upnout do hrotového soustruhu, dokonale ji vystředit a přesoustružit. Přitom je třeba dbát, aby bylo odebráno co nejmenší množství hmoty kolektoru. Výsledná excentricita kolektoru nesmí být větší než 0,01 mm. Po přesoustružení se prohloubí drážky mezilamelové izolace na hloubku 1 mm. K zahloubení je možno použít zlomený konec pilky na železo.

Montáž spouštěče

Postup při montáži spouštěče je zcela opačný než pří demontáži. Před nasazením zadního víka se vloží kartáčky do svého vedení a z boku se o ně opřou jejich přítlačné pružiny. P sestavení spouštěče a před nasazením krycí plechové manžety se šroubovákem zasunou až na kolektor. Konce přítlačných pružin musí přitom zapadnout do vyhloubení v kartáčcích.

Před montáží se vnitřní šroubové drážky posunu pastorku lehce potřou, stejně jako pouzdra ložisek, motorovým olejem SAE 10 W. Spouštěč lze rovněž sestavit tak, že se celý složí, pak se vloží uhlíky a nakonec se zamontuje plechová manžeta.