Osvětlení
Osvětlení vozu se skládá z předních světlometů, předních obrysových světel svítících i současně s předními světlomety, koncových červených světel, oranžových směrových světel (vpředu, na předních blatnících, vzadu), osvětlení značkové tabulky, vnitřního osvětlení a kontrolní žárovky ve sdruženém přístroji na přístrojové desce. ,
Přitažením páčky přepínání světlometů směrem k řidiči se rozsvítí bez ohledu na její pozici i na zapnutí vnějšího osvětlení - dálkové světlomety, tzv. světelná houkačka. Navíc toto uspořádání umožňuje v noci při jízdě s tlumenými světly přisvítit si v případě potřeby dálkovými světly.
Páčka ukazatelů směru se po určitém natočení volantu, tedy po projeti zatáčky o dostatečném poloměru, vrací do výchozí polohy automaticky. Toto seřízení se naruší jednostranným seřizováním sbíhavosti předních kol. Podrobněji viz odst. 3.7.2. Přehled osvětlení a osazení žárovkami je v tab. 47.
Tabulka 47. Přehled žárovek
světlomety (dvouvláknové žárovky) | |
dálkové světlo |
45 W |
tlumené asymetrické světlo |
40 W |
přední obrysové světlo | 5 W |
přední směrové světlo | 21 W |
boční směrová světlo | 4 W |
zadní směrové světlo | 21 W |
zadní sdružená svítilna | |
koncové světlo |
5 W |
brzdové světlo |
21 W |
osvětlení značkové tabulky | 5 W |
vnitřní osvětlení | 5 W |
osvětlení kontrolních přístrojů | 3 W |
kontrolní svítilny | |
směrových světel |
3 W |
nabíjení |
3 W |
mazání |
3 W |
zásoby paliva |
3 W |
osvětlení vozidla |
3 W |
dálkových světlo |
3 W |
teploty motoru |
3 W |
Demontáž a montáž světlometu
Vymontování světlometu z vozu se provádí z motorového prostoru. Nejdříve se z petice asymetrické žárovky stáhne objímka s plochými konektory a z patice žárovky se stáhne pryžová manžeta. Uvolní se tři matice držáku světlometu na karosérii a držák se světlometem se vyjme. Nakonec se světlomet oddělí od držáku opatrným vytlačením. Při vyjímání samotného světlometu se po sejmutí patice se žárovkou světlomet pouze opatrně vytlačí ze svého tříbodového uchycení. Pozor - nepáčit! Mohou se lehce poškodit úchytky z plastu.
Při montáži se postupuje v opačném pořadí úkonů. Při vkládání světlometu do držáku se obě kulové koncovky seřizovacích šroubů zasunou do svých sedel na světlometu.
Vyjmutí žárovky je poměrně jednoduchý úkon. Po zvednutí krytu motoru (kapoty) se stáhne objímka žárovky s plochými konektory z patice současně s pryžovou manžetou. Pak podle provedení se buď uvolní pružné příchytky objímky, nebo se žárovka pootočí trochu doleva, aby se uvolnila uvolňovací péra, a asymetrická žárovka se s objímkou vyjme. Objímka se sejme ze staré vadné žárovky a nasadí se na novou.
Montáž se provede opačným postupem. Pozor na správnou polohu žárovky při vkládání do paraboly. Výstupek patice žárovky musí zapadnout do osazení paraboly, střední přívod na patici směřuje vzhůru.
Seřízení světlometů
Světlomety vozidla jsou asymetrické a k jejich základnímu nastavení při nezatíženém voze je nutno mít k dispozici vodorovnou plochu s kolmou stěnou na jednom konci. Plocha musí odpovídat délce vozidla plus 5 metrů. Před seřizováním:
- zkontroluje se, popř. upraví tlak ve všech pneumatikách na
předepsanou hodnotu;
- vozidlo se postaví na vodorovnou plochu 5 m od svislé stěny která
má být pokud možno matově bílá, tak, aby podélná osa vozidla svírala se stěnou
pravý úhel; seřizování se má provádět v pološeru;
- vozidlo se několikrát bočně rozhoupá, aby se zavěšení kol
dostalo do neutrální polohy;
- vůz s rozsvícenými světlomety se dotlačí těsně k stěně a
vyznačí se na ní křížkem středy světlometů;- pak se vůz odtlačí do výchozí polohy;
- při tlumených potkávacích světlech má vzdálenost mezi lomením
světelných rovin a vyznačenými křížky na svislé stěně odpovídat údajům v tab.
48;
Tabulka 48. Seřizovací údaje světlometů
stav vozidla vozidlo bez přestavitelných světlometů vozidlo s přestavitelnými světlomety |
nové
vozidlo
C
= 12,5 cm
C
= 10 cm |
změří-li se jiné hodnoty, seřídí se světlomety tak, aby
a) se hranice světla a stínu kryla s horizontální čarou b - b, viz obr. 206,
b) lomení rovin světla vycházelo z průsečíků P (odchylka maximálně 1°30' doprava od průsečíků P).
Seřizovací šrouby světlometů jak pro horizontální, tak pro vertikální posun (obr. 207) jsou přístupné po zvednutí víka motorového prostoru. Pro snadnější seřizování je účelné vždy druhý světlomet zakrýt.
Světlomety se kontrolují a popř. seřizují po každé výměně žárovky, paraboly nebo po výměně světlometu a dále podle potřeby, minimálně jednou za půl roku.
Obr. 206 Schéma seřizování světlometů
A = vzdálenost světlometů; B = C - 12,5 cm u nového vozu
bez přepínače světlometů podle zatížení;
B = C - 8,5 cm u nového vozu s přepínačem; B = C - 8,5 cm u vozu s usazeným
pérováním s přepínačem;
C = vzdálenost středů světlometů od země; zkušební stěna vzdálena 5 m
Obr. 207 Seřízení světlometů
1 - seřizovací šrouby pro svislý směr; 2 - seřizovací šroub pro vodorovný směr;
Přední obrysové světlo a směrová svítilna
Žárovky obou světel jsou umístěny pod společným bílo-oranžovým krytem, mezi světlomety a předním nárazníkem (u typu Nuova přímo v nárazníku). ,Žárovky s bajonetovou objímkou lze vyjmout po odšroubování barevného krytu. U některých výrobních sérií jsou tyto šrouby z plastu (buď celé, nebo jen jejich hlavy), proto je třeba pracovat s patřičnou opatrností a pouze šroubovákem s křížovým břitem.
Přední sdružená svítilna je ke karosérii připevněna dvěma šrouby.
Boční směrová svítilna
V boční směrové svítilně lze vyměnit žárovku po stažení .pryžového krytu zevnitř blatníku a po jemném vypáčeni celé koncovky (z plastu). Vzájemné oddělení usnadní šroubovák zasazený do zářezu v koncovce. Žárovka se vymění běžným způsobem.
Směrová svítilna je v otvoru blatníku pouze zasazena a z vnitřní strany upevněna nasunutým kroužkem z plastu, který je třeba při demontáži z blatníku stlačit po celém obvodě.
Boční směrová svítilna (bez chromovaného rámečku) je v novém
provedení z jednoho kusu. Žárovku proto není možné při poruše vyměnit, ale celá
svítilna se musí nahradit novou. Při vyjímání z blatníku je opět nutno po celém
obvodě uvnitř blatníku stlačit pojistné západky a svítilnu vytáhnout ven (nikoli
dovnitř) blatníku. Pro přístup k boční směrové svítilně
je nutné demontovat kolo a u vozů asi od r. 1975 také vložku pod běhu z plastu
vyšroubováním samořezných šroubů v podběhu kola.
Zadní skupinová svítilna
Sdružená zadní svítilna se skládá z brzdového světla, zadního obrysového (koncového) světla, světla zadního ukazatele směru, zpětného světla (jen Nuova od r. 1978).
Žárovka prvních dvou světel je společná a nachází se pod červeným krytem, žárovka ukazatele směru má kryt oranžový, zpětného světla bílý. Obě žárovky mají běžnou bajonetovou patici. Při výměně žárovek je nutno dbát, aby dvouvláknová žárovka byla nasazena vždy jen do dvoupólové objímky pod červený kryt. Záměna žárovek může způsobit při provozu vozidla velmi nepříjemné komplikace.
Těleso zadní skupinové svítilny je ke karosérii připevněno šrouby s křížovým zářezem v hlavě. Při montáži svítilny na vozidlo je nutné dbát, aby pryžové těsnění mezi svítilnou a karosérií bylo ve správné poloze.
Osvětlení značkové tabulky
Svítidlo osvětlení tabulky je pouze shora zasazeno do zadního nárazníku. Nosič žárovek osvětlení je v tělese svítilny zasunut zespodu z vnitřní strany nárazníku a zajištěn pružnými západkami na kratších stranách. Jejich stisknutím k sobě se nosič uvolní. U typu Nuova je svítidlo součástí zadní skupinové svítilny, jejíž kryt je nutno při výměně žárovky demontovat.
Obě žárovky osvětlení tabulky jsou na sobě nezávislé, mají samostatné přívodní vodiče.
Vnitřní osvětlení
Uvnitř vozidla je svítilna vnitřního osvětlení kombinovaná s vnitřním zpětným zrcátkem. Součástí vnitřního osvětlení jsou i dva dveřní spínače, umístěné v předních sloupcích dveří.
Výměnu sufitové žárovky ve svítilně vnitřního osvětlení lze provést po vytažení průhledného krytu s přepínačem směrem dolů. U novějšího provedení je žárovka umístěna v horní části držáku zrcátka pod průsvitným krytem. Výměna vadné žárovky je obdobná.
Vnitřní osvětlení se zapne buď samočinně při otevření jedněch z obou předních dveří, nebo přímo vypínačem na vnitřním svítidle.
U dveřních vypínačů časem zoxidují vlivem vlhkosti kontakty a při otevření dveří se vnitřní osvětlení nerozsvítí. Pak je třeba křížovým šroubovákem uvolnit nefungující dveřní spínač, po vyjmutí ze dveří očistit jeho kontakty, přezkoušet jeho funkci a opět zamontovat do sloupku karosérie.
Při výměně jakékoli žárovky je nutné po uvolnění středního šroubu s křížovou hlavou vyjmout sdružený přístroj. Přitom je třeba povolit pohon tachometru, a to dvojím způsobem. Buď odpojit pohon tachometru
na převodovce, pohon povytáhnout společně se sdruženým přístrojem, a pak odpojit sdružený přistroj, nebo odpojit pohon od uvolněného a mírně povytaženého sdruženého přístroje bez uvolňováni na skříni převodovky. Druhý způsob vyžaduje trochu zručnosti a štíhlou ruku.
Vzhledem k tomu, že sdružený přístroj je osazen speciálními žárovkami, je třeba opatřit si náhradní žárovku dříve, než se započne s výměnou. Není-li nová žárovka k dispozici a je-li vadná žárovka kontrolní svítilny indikující správnou funkci některé z důležitých soustav (mazání, nabíjení, chlazení motoru), je možné nouzově použít druhou žárovku pro osvětlení přístroje (obr. 208) nebo žárovku zásoby paliva. Nosiče objímky žárovek se vyjmou pouhým pootočením. Žárovky jsou v nich zasunuty.
Obr. 208 Sdružený přístroj umístění žárovek
1 - žárovky osvětlení přístroje;
2 - kontrolní svítilna vnějšího osvětlení; 3 - kontrolní svítilna směrových
světel;
4 - kontrolní svítilna dálkových světel; 5 - kontrolní svítilna napájení;
6 - kontrolní svítilna teploty motoru;
7 - kontrolní svítilna mazání; 8 - kontrolní svítilna zásoby
paliva;
Zmíněné speciální žárovky jsou žárovky se skleněnou paticí Philips, někdy označované jako žárovky klínové nebo žárovky bez patice.
Tabulka 49. Elektrické obvody chráněné tavnými pojistkami
Pojistka | Jištěný obvod |
1 | kontrolní svítilna mazání |
kontrolní svítilna teploty motoru | |
kontrolní svítilna zásoby paliva a měřič | |
stavu paliva | |
kontrolní svítilna směrových světel | |
brzdová světla | |
stírače | |
motor větráku topení | |
2 (18 A)*) | vnitřní osvětlení |
houkačka | |
motor větráku chlazení | |
3 | levý dálkový světlomet |
kontrolní svítilna dálkových světlometů | |
4 | pravý dálkový světlomet |
5 | levý tlumený světlomet |
6 | pravý tlumený světlomet |
7 | levé obrysové světlo |
pravé koncové světlo | |
levá žárovka osvětlení značkové tabulky | |
osvětlení přístrojů | |
kontrolní svítilna vnějšího osvětlení | |
pravé obrysové světlo | |
levé koncové světlo | |
pravá žárovka osvětlení značkové tabulky | |
Nejištěné obvody | alternátor, zapalování, kontrolní svítilna nabíjení, ovládací obvod relé (spínače) větráku,chlazení, spouštěcí |
Všechny pojistky (kromě pojistky č. 2) jsou po 8 A. *) Kromě spínací skříňky-je stále pod proudem.
Tavné pojistky
Tavnými pojistkami jsou chráněny všechny spotřebiče elektroinstalace vozidla s výjimkou: alternátoru a kontrolní svítilny nabíjeni,zapalování, spouštěče, ovládacího obvodu relé (spínače) větráku chlazení motoru. Přehled pojistek a jimi chráněných obvodů je v tab. 49. Obvody v tab. 49 jsou jištěny přes spínací skříňku (klíček). To znamená, že bez zapnutého zapalování je pod proudem pouze vnitřní osvětlení vozu, houkačka a elektromotor větráku chladiče.