El. přístroje
Domů ] Nahoru ] Akumulátor ] Alternátor ] Dokumentace ] Houkačka ] Kontrola el. ] [ El. přístroje ] Osvětlení ] Regulační relé ] Spotřeba I(A) ] Spouštěč ] Stírač ] Zapalování ]

Technické údaje

kontrolní svítilna nadměrné teploty chladicí kapaliny červená kontrolní svítilna mazání červená kontrolní svítilna nabíjení (činnosti alternátoru) červená kontrolní svítilna zásoby paliva červená kontrolní svítilna dálkových světel modrá kontrolní svítilna vnějšího osvětlení zelená kontrolní svítilna směrových světel zelená (přerušovaná), kontrolní svítilna brzdové soustavy nebo zatažení ruční brzdy červená Přerušovač směrových světel , počet přerušení za minutu při jmenovitém zatížení (celkem 46 W), napětí 12 V a teplotě 20 °C 85 +- 8 Stírač: převod od motorku klikový počet cyklů za min 52 až 68

Sdružený přístroj

Poruchy sdruženého přístroje jsou velmi ojedinělé a dají se lehce zjistit. Zjistí-li se, že funkce některého ukazatele není správná, je třeba postupně zkontrolovat žárovku, odpovídající tavnou pojistku, kontakty; spoje a vedení a nakonec přístroj nebo zařízení, odkud signál přichází nebo má přicházet..

Nadměrné chvění nebo trhavý pohyb ručičky rychloměru může být způsoben značným opotřebením koleček uvnitř přístroje; ale častěji je hnací hřídel někde ohnut na příliš malém poloměru, popř. jsou jeho koncovky nedostatečně přitaženy (u převodovky a sdruženého přístroje). Trhavý pohyb může také způsobit porušený lanovod nebo nedostatečné namazaný ohebný hřídel.

Kontrolní svítilna nadměrné teploty chladicí kapaliny

Rozsvícení tohoto červeného světla za provozu signalizuje závadu v činnosti motoru. Může jít o poruchu tepelného spínače na hlavě motoru,

nedostatečně napnutý klínový řemen pohonu vodního čerpadla, a tím nedostatečné chlazení,

zanesený chladič (uvnitř) nebo omezený průtok vzduchu chladičem, ztrátu chladicí kapaliny vlivem netěsnosti nebo prasknutí některého dílu chladicího okruhu, poruchu termostatu, který zamezuje proudění chladicí kapaliny, poruchu mazání motoru.

Uvedené možnosti je třeba postupně zkontrolovat a odstranit příčinu, popř. závadu.

Ukazatel stavu paliva

Porucha ukazatele stavu paliva je ve většině případů způsobena závadou v čidle, které je v palivové nádrži. K výměně čidla je třeba demontovat palivovou nádrž, odpojit svorku ukostření i obou vodičů od sdruženého
přístroje, tj. od ukazatele stavu a kontrolní svítilny zásoby paliva. Nakonec se vyšroubují upevňovací matice čidla a čidlo se společně s plovákem vyjme z nádrže.

Podrobnosti k uvedeným závadám a všem závadám signalizovaným kontrolními žárovkami sdruženého přístroje jsou v příslušných kapitolách této publikace.

Kombinovaný spínač

Spínač obsahuje přepínače hlavních a směrových světel a přepínač stírače a spínač ostřikovače. Je umístěn pod volantem ve společném nerozebíratelném tělese. Při poruše jakékoli části spínače se musí celý spínač vyjmout a nahradit novým. Po sejmutí tlačítka houkačky, které je pouze nasazeno, se uvolní matice volantu zajištěná důlkem. Volant je na drážkové hřídeli pouze nasazen, ale jeho uvolnění je značně obtížné, a proto je nutno dát pozor, aby nedošlo k jeho poškození. Po sejmutí volantu se těleso kombinovaného spínače uvolní povolením šroubu, který je přístupný velkým otvorem ve spodní části krytu hřídele volantu. Nakonec se rozpojí elektrická svorkovnice. Montáž se provede opačným sledem popsaných úkonů.

Spínač brzdových světel

Tento spínač je umístěn přímo nad brzdovým pedálem. je to jednoduchý kolíkový spínač stejného principu jako dveřní spínače vnitřního osvětlení. Sešlápnutím pedálu brzdy sepne kolík tlačený malou pružinou kontakty spínače. Okamžik sepnutí lze seřídit povolením matic a posunutím spínače v držáku nahoru nebo dolů.

Přerušovač směrových světel

Přerušovač je umístěn v pravém horním rohu motorového prostoru, nad skříňkou s tavnými pojistkami. Vývody přerušovače jsou zasunuty přímo do třípólového konektoru. Vývod označený

P navazuje na vodič ke kontrolní žárovce v přístrojové desce,
L II k přepínači pod volantem,
+ II k pojistce č. 1.

Závadu na směrových světlech, zejména prasklou žárovku, oznámí řidiči přímo' změna činnosti přerušovače. Kontrolní žárovka v sdruženém přístroji blikne jen jednou při zapnutí směrových světel a pak již nesvítí. Při zapnutí směrových světel na druhé straně vozu bliká normálně. Nesvítí-li kontrolní žárovka vůbec a není-li spálená, je závada v přerušovači, který je nerozbíratelný a musí se nahradit novým. V nouzi je možné přerušovač rozebrat opatrným narovnáním hliníkového krytu přehnutého před pertinaxovou destičku. Většinou je přepálený žhavící drátek, který se dá opravit (sletovat).