Regulační relé u vozů vybavených alternátorem plní na rozdíl od vozů dynamem pouze funkci regulátoru napětí, protože usměrňovací diody alternátoru působí současně jako zpětný spínač. Regulační relé udržuje hodnotu napětí (pro dobíjení akumulátoru i pro napájeni spotřebičů) v daném rozmezí. Relé nevyžaduje žádnou údržbu.

Hlavní částí regulátoru napětí je cívka, která při průchodu proudu přitahuje kotvu pohyblivého kontaktu I. regulačního stupně. Pružina' vrací kontakt do neutrální polohy. Okruh se uzavře, když se tento pohyblivý kontakt spojí s pevným kontaktem prvního nebo druhého stupně. Vibrující kotva tedy udržuje napětí nezávisle na otáčkách motoru a na napětí v obvodu.

Kontrola regulačního relé se provádí při teplotě 25 +- 10 °C. Zapojení je zřejmé z obr, 201.

Při kontrole II. stupně je nutno:

- nastavit otáčky alternátoru na 4 000 až 5 000/min;
- budící proud musí být 0,8 až 1,0 A. Pak má být regulační napětí II. stupně 14,2 +- 0,4 V.

Při kontrole . stupně, při stejných otáčkách i teplotě, je budicí proud 2,0 až 2,2 A. Pak má být regulační napětí I. stupně nižší než napětí II. stupně 0 0,2 až 0,7 A.

Při měření má být odpor mezi kladným pólem a kostrou při výše uvedené teplotě 85 +- 4,5 ohmů.wpe92274.gif (1925082 bytes)

Obr. 201 Kontrolní zapojení regulačního relé

A - ampérmetr s měřícím rozsahem 80 A; B - akumulátor 12V/48Ah; G - alternátor; I - přepínač; L - žárovka 12V/3W, Rt - reostat 5 až 30 A při 15 V,; RT - regulátor napětí; V - voltmetr s rozsahem 20 V;

Pravidla pro práci s regulačním relé

Při práci s regulačním relé je nutno dodržovat tyto zásady:

Při jakékoli manipulaci s regulačním relé je nutné vyvarovat se i malých nárazů, které by mohly ovlivnit jeho nastavení.

K relé se nesmějí připojovat žádné odrušovací kondenzátory, které by svým účinkem mohly poškodit kontakty relé.

Do obvodu mezí regulační relé a alternátor se nesmí zapojovat žádný přídavný spotřebič.

Porucha regulačního relé se projeví tím, že:

- kontrolní svítilna nabíjení na přístrojové desce nezhasíná při zvýšených otáčkách motoru, protože akumulátor není dobíjen;
- naopak akumulátor "vaří", protože je trvale přebíjen neúměrně velkým dobíjecím proudem;
- při rychlém zvýšení otáček motoru se prudce zvýší intenzita světla hlavních světlometů. Při této závadě je třeba zkontrolovat, zda jsou kabely k regulátoru v dobrém stavu a jsou-li dobře upevněny ve svorkách. Kabely se nesmějí rozpojovat při běžícím motoru.

Pokud by během jízdy vznikla závada na regulačním relé nebo na alternátoru, je třeba odpojit od alternátoru všechny kabely s výjimkou kabelu přivádějícího proud od akumulátoru a odpojené kabely izolovat. Totéž platí o svorkách regulačního relé.