Spotřeba I(A)
Domů ] Nahoru ] Akumulátor ] Alternátor ] Dokumentace ] Houkačka ] Kontrola el. ] El. přístroje ] Osvětlení ] Regulační relé ] [ Spotřeba I(A) ] Spouštěč ] Stírač ] Zapalování ]

 

Proud dodávaný alternátorem je při otáčkách 7 000/min alternátoru, tj. 3 500/min motoru, 33 A a při maximálních otáčkách až 40 A. Z jednoduchého vztahu

W = V.A

se zjistí, jaký výkon je k dispozici.

12 V . 33 A = 396 W a krátkodobě 12 V . 40 A = 480 W.

Energetické nároky zapnutých spotřebičů, tzn. jejich příkon, jsou v následujícím přehledu.

zapalovací cívka   

15 W

hlavní světla 2 X 45 W   

90 W   

obrysová světla 2 X 5 W   

10 W

koncová světla 2 X 5 W   

10 W

osvětlení značkové tabulky 2 X 5 W   

10 W

kontrolní svítilna dálkových světe  

13 W

kontrolní svítilna osvětlení vozu   

3 W

žárovka osvětlení sdruženého přístroje 2x3 W

6 W

CELKEM

147 W

Krátkodobě zapnuté spotřebiče:

- směrová světla 2 X 21 W 42 W
- směrová boční světla a kontrolní svítilna 7 W (neuvažuje se spotřeba přerušovače)
- brzdová světla 2 X 21 W 42 W motorek topení 20 W
- ohřev zadního okna a kontrolní svítilna 60 až 80 W podle typu
- motorek stíračů 30 až 50 W
- spouštěč 1 300 až 2 000 W

Z výše uvedeného vzorce je možné zpětně pro každý spotřebič zjistit z jeho příkonu odebíraný proud. Např., zapalování (asi 15 W) odebírá proud 1,2 A. Akumulátor o kapacitě 45 A h a při 75 % nabití má kapacitu 45 . 0,75 = 33,8 A h. Při poruše alternátoru pak lze s takto nabitým akumulátorem pokračovat v jízdě po dobu (teoreticky)

33,8 A h : 1,2 A = 28 h.

Ve skutečnosti je tato doba podstatné kratší - asi 10 h, protože pro jízdu není možné použit zbytkovou kapacitu akumulátoru, občas jsou v činnosti i brzdová světla, směrová světla, benzínoměr, popř. s kontrolní svítilnou, a - byť jen krátkodobě - i jiné spotřebiče.

Před montáží dodatečných spotřebičů na vozidlo, jako halogenových dálkových nebo mlhových světlometů, rozhlasového přijímače, zapalovače cigaret atd., je nutné propočítat nejdříve celkovou energetickou bilanci.