Alternátor
|
Alternátor Do všech vozů dovážených do Československa jsou montovány jako zdroje proudu alternátory. Výhody alternátoru v porovnání s dynamem jsou zřejmé. Alternátor má trvalý výkon více než dvojnásobný, dobíjí akumulátor již při 550/min (motoru) a má menší rozměry (délku) i hmotnost. Třífázový dvanáctipólový samobudicí synchronní alternátor dodává střídavý proud, který je polovodičovými usměrňovacími diodami měněn na stejnosměrný. Technická data alternátoru jsou uvedena v tab. 44.
Zapojení alternátoru
Obr. 197
Schéma zapojení při kontrole proudu z alternátoru (ve vozidle): Na rozdíl od dynama, které je spojeno s akumulátorem přes regulační relé, je alternátor spojen přímo s akumulátorem i s regulačním relé. Toto zapojení umožňuje, aby nabíjecí proud tekl přímo do akumulátoru, a nikoli ještě přes relé. Na obrázku 19% je zřejmé, že budící proud od regulačního relé (svorka D + ) je veden přes regulátor do kartáčků a dále kroužky, do budícího vinutí, které je umístěno v rotoru. Proudové vinutí statoru je propojeno s usměrňovacími diodami třífázovým můstkovým spojením, ale svorka stejnosměrného proudu B+ diodových usměrňovačů je propojena přímo s akumulátorem. Diody se mechanicky neopotřebovávají, musí být ale chráněny proti náhlým změnám napětí, které je mohou zničit. Proto je třeba při manipulaci s alternátorem dodržovat pravidla uvedená v následující kapitole. Při zkoušce izolačních vlastností diod může být připojen pouze jednosměrný proudový zdroj o maximálním napětí 40 V. Při zkoušce obvodu musí být,' odpojeny všechny přípoje k alternátoru i regulačnímu relé. Alternátor je poháněn od řemenice klikového hřídele klínovým řemenem společně s vodním čerpadlem. Řemen se napíná změnou polohy alternátoru tak, aby při tlaku prstem (asi 100 N) byl průhyb řemenu 10 až 15 mm. Charakteristika alternátoru je znázorněna na obr. 198. Rozložený alternátor Bosch je na obr. 199, Marelli na obr. 200. Obr. 198 Charakteristika alternátoru. Křivka udává nejmenší hodnoty po tepelné stabilizaci při konstantním napětí.
Obr. 199 Alternátor Bosch G1 - 14V - 33A27
Obr. 200 Alternátor Marelli A 108 - 14V - 33A
Pravidla pro manipulaci s alternátorem 1. Akumulátor se připojuje k svorce B+ výhradně kladným pólem. Je-li tato svorka odpojena nebo je-li přerušen nabíjecí obvod, tj. odpojen alternátor nebo regulační relé, nesmí se protáčet motorem. Toto spojení alternátoru s akumulátorem nesmí být za chodu motoru přerušeno (např. při startu na cizí zdroj). 2. Ani ze zkušebních důvodů se nesmějí zaměňovat koncovky u alternátoru ani u regulačního relé a u akumulátoru. 3. Funkce a parametry alternátoru se kontrolují pouze pomoci přístrojů (avomet apod.), nikdy zkratem. Zejména se nesmí způsobit zkrat mezi kladným vývodem a kostrou vozu, buzením a kostrou vozu,držáky diod. 4. Alternátor se nesmí uvádět do činnosti přímým napojením buzení na kladný pól akumulátoru. 5. Kondenzátor se nesmí připojovat na svorku buzení regulačního relé nebo alternátoru. 6. Je třeba kontrolovat, zda je motor dobře ukostřen (silný vodič nebo měděný ohebný pás mezi motorem a karosérií u akumulátoru). 7. Při výměně vodičů k alternátoru je nutné dodržet stejný průřez i délku vodičů. 8. Bude-li se na voze svařovat elektrickým obloukem, je bezpodmínečně nutné odpojit alternátor. Alternátor lze zkoušet, aniž by bylo nutno vyjímat jej z vozu. Zapojeni se provede podle obr. 197. Pak se spustí motor a zapojí se veškeré spotřebiče. Za těchto podmínek musí alternátor při polovině nejvyšších otáček motoru dodávat proud pro dobíjení akumulátoru. V opačném případě se musí alternátor vyjmout, překontrolovat na zkušební stolici v odborné dílně a popř. seřídit nebo vyměnit, Pozor: Motor s alternátorem nesmí nouzově běžet bez akumulátoru. |