Alternátor
Domů ] Nahoru ] Akumulátor ] [ Alternátor ] Dokumentace ] Houkačka ] Kontrola el. ] El. přístroje ] Osvětlení ] Regulační relé ] Spotřeba I(A) ] Spouštěč ] Stírač ] Zapalování ]

 

 

Alternátor

Do všech vozů dovážených do Československa jsou montovány jako zdroje proudu alternátory. Výhody alternátoru v porovnání s dynamem jsou zřejmé. Alternátor má trvalý výkon více než dvojnásobný, dobíjí akumulátor již při 550/min (motoru) a má menší rozměry (délku) i hmotnost. Třífázový dvanáctipólový samobudicí synchronní alternátor dodává střídavý proud, který je polovodičovými usměrňovacími diodami měněn na stejnosměrný.

    Technická data alternátoru jsou uvedena v tab. 44.

    Alternátor  
    typ  
    Bosch Gl-14V 33 A 27

    Marelli

    A 108-14V-33A
    jmenovité napětí 12 V
    spínací otáčky při 12 V a teplotě 25 °C 1 100 +- 50/min
    maximální nabíjecí proud akumulátoru při 14 V,  
    otáčkách 7000/min a tepelné stabilizaci 33 A
    největší dodávaný proud (krátkodobě) 40 A
    nejvyšší otáčky 14 000/min
    směr otáčení (při pohledu ze strany pohonu) pravotočivý
    impedance mezi oběma kolektorovými kroužky při 20 °C 4 až 4,4 ohmu
    převodový poměr mezi motorem a alternátorem 0,5
    kondenzátor pro odrušení rozhlasu (na alternátoru) 2,2 µ,F
    Usměrňovací diody  
    typ a počet výkonové 6 budící 3
    největší trvalý proud v propustném směru 15 A                     1 A
    závěrné napětí 150 V                 150 V
    zpětný proud při 150 V stejnosměrného proudu a 130 °C 2 mA                  2 mA
    Regulační relé  
    typ Bosch AD 1/14 V
    kontrolní otáčky alternátoru 4 000 až 5 000/min
    kapacita akumulátoru 45 A h
    budící proud ke kontrole II, stupně 0,8 až 1,0 A
    regulační napětí II. stupně 14,2 +- 0,4 V
    budící proud pro kontrolu I. stupně 2,0 až 2,2 A
    regulační napětí I. stupně: menší než regulační napětí  
    II. stupně o 0,2 až 0 7 V
    odpor mezi svorkou + (plus) a kostrou při 25 +- 10 °C 85 +- 4;5 ohmu

    Zapojení alternátoru

altern1.gif (2514635 bytes)

 Obr. 197 Schéma zapojení při kontrole proudu z alternátoru (ve vozidle):

1 - regulátor napětí
2 - kontrolní svítilna nabíjení;
 3 - ampérmetr (+ svorka přístroje na + svorku akumulátoru, - svorka přístroje na - svorku alternátoru); 
4 - vedení ke spotřebičům; 
5 - akumulátor; 
6 - alternátor; 

Na rozdíl od dynama, které je spojeno s akumulátorem přes regulační relé, je alternátor spojen přímo s akumulátorem i s regulačním relé. Toto zapojení umožňuje, aby nabíjecí proud tekl přímo do akumulátoru, a nikoli ještě přes relé. Na obrázku 19% je zřejmé, že budící proud od regulačního relé (svorka D + ) je veden přes regulátor do kartáčků a dále kroužky, do budícího vinutí, které je umístěno v rotoru. Proudové vinutí statoru je propojeno s usměrňovacími diodami třífázovým můstkovým spojením, ale svorka stejnosměrného proudu B+ diodových usměrňovačů je propojena přímo s akumulátorem.

Diody se mechanicky neopotřebovávají, musí být ale chráněny proti náhlým změnám napětí, které je mohou zničit. Proto je třeba při manipulaci s alternátorem dodržovat pravidla uvedená v následující kapitole. Při zkoušce izolačních vlastností diod může být připojen pouze jednosměrný proudový zdroj o maximálním napětí 40 V. Při zkoušce obvodu musí být,' odpojeny všechny přípoje k alternátoru i regulačnímu relé.

Alternátor je poháněn od řemenice klikového hřídele klínovým řemenem společně s vodním čerpadlem. Řemen se napíná změnou polohy alternátoru tak, aby při tlaku prstem (asi 100 N) byl průhyb řemenu 10 až 15 mm.

Charakteristika alternátoru je znázorněna na obr. 198. Rozložený alternátor Bosch je na obr. 199, Marelli na obr. 200.


altern2.gif (2035315 bytes)

Obr. 198 Charakteristika alternátoru. 

Křivka udává nejmenší hodnoty po tepelné stabilizaci při konstantním napětí.


Obr. 199 Alternátor Bosch G1 - 14V - 33A27

 1 - řemenice         16 - pružný kroužek a podložka
2 - větrák 17 - svorka
3 - stahovací šroub        18 - konektor
4 - podložky     19 - matice 
5 - přední víko   20 - pružná podložka
6 - stator      21 - pouzdro 
7 - šroub             22 - ložisko
 8 - nosič 23 - držák ložiska
9 - zadní víko 24 - opěrný kroužek
10 - kartáček (uhlík) 25 - pojistný proužek
11 - pružina 26 - šroub s podložkou
12 - držák kartáčku 27 - pero
13 - kondenzátor k odrušení 28 - rotor
14 - šroub a podložka kondenzátoru 29 - ložisko
15 - šroub držáku kartáčků  30 - těsnění

Obr. 200 Alternátor Marelli A 108 - 14V - 33A

1,3 - šrouby 8 - stator 14 - matice 20 - rotor
2,21,24 - podložky 9 - pružný kroužek 15 - pružná podložka 22 - šroub
4 - odrušovací kondenzátor 10 - opěrný kroužek 16 - přední víko 23 - šroub 
5 - víko zadní 11 - držák ložiska 17 - pružná podložka 25 - svorka 
6 - těsnění 12 - ložisko 18 - šroub 26 - pružná podložka
7 - nosič diod 13 - distanční kroužek 19 - pero  


Pravidla pro manipulaci s alternátorem

1. Akumulátor se připojuje k svorce B+ výhradně kladným pólem. Je-li tato svorka odpojena nebo je-li přerušen nabíjecí obvod, tj. odpojen alternátor nebo regulační relé, nesmí se protáčet motorem. Toto spojení alternátoru s akumulátorem nesmí být za chodu motoru přerušeno (např. při startu na cizí zdroj).

2. Ani ze zkušebních důvodů se nesmějí zaměňovat koncovky u alternátoru ani u regulačního relé a u akumulátoru.

3. Funkce a parametry alternátoru se kontrolují pouze pomoci přístrojů (avomet apod.), nikdy zkratem. Zejména se nesmí způsobit zkrat mezi kladným vývodem a kostrou vozu, buzením a kostrou vozu,držáky diod.

4. Alternátor se nesmí uvádět do činnosti přímým napojením buzení na kladný pól akumulátoru.

5. Kondenzátor se nesmí připojovat na svorku buzení regulačního relé nebo alternátoru.

6. Je třeba kontrolovat, zda je motor dobře ukostřen (silný vodič nebo měděný ohebný pás mezi motorem a karosérií u akumulátoru).

7. Při výměně vodičů k alternátoru je nutné dodržet stejný průřez i délku vodičů.

8. Bude-li se na voze svařovat elektrickým obloukem, je bezpodmínečně nutné odpojit alternátor.

Alternátor lze zkoušet, aniž by bylo nutno vyjímat jej z vozu. Zapojeni se provede podle obr. 197. Pak se spustí motor a zapojí se veškeré spotřebiče. Za těchto podmínek musí alternátor při polovině nejvyšších otáček motoru dodávat proud pro dobíjení akumulátoru. V opačném případě se musí alternátor vyjmout, překontrolovat na zkušební stolici v odborné dílně a popř. seřídit nebo vyměnit,

    Pozor: Motor s alternátorem nesmí nouzově běžet bez akumulátoru.