Spojka
|
Vozy Fiat 127 mají suchou jednokotoučovou spojku s talířovou přítlačnou pružinou, mechanicky ovládanou lanem od spojkového pedálu. Talířová pružina, přinýtovaná na štítu spojky, se svým vnějším obvodem opírá o přítlačný kotouč, který tím trvale přitlačuje na hnaný kotouč spojky. Předností tohoto provedení je, že k ovládání spojky stačí malá síla a že spojka i při značně opotřebovaném třecím obložení nemá snahu prokluzovat. Tato výhoda ovšem předpokládá dodržení všech seřizovacích i výrobních tolerancí. Zmínka o přesnosti výroby je určena těm, kteří hnaný kotouč po opotřebení nevyměňují celý, ale jen nýtují nové obložení. Hnaný kotouč spojky přenáší točivý moment motoru na drážkovaný konec spojkového hřídele a dále na hřídel převodovky, na který je nasunut. Pokud není vyšlápnut spojkový pedál, je hnaný kotouč pevně sevřen mezi setrvačník a přítlačný kotouč. Tak je motor spojen s převodovkou a přes rozvodovku s hnacími hřídeli a koly. Vyšlápnutím spojkového pedálu se oddálí přítlačný kotouč a hnaný kotouč se uvolní. Tím se přeruší pevné spojení motoru s převodovkou a vytvoří se příznivé podmínky pro řazení rychlostních stupňů. Technické údaje spojky uvádí tab. 36. Tabulka 36. Spojka. Technická data
Seřízení spojky Před začátkem vlastního vypínání musí pedál spojky projít volný chod asi 23,5 mm, což odpovídá mezeře 2 mm mezi talířovou pružinou a objímkou vypínacího ložiska. Jestliže se vlivem opotřebení třecího obložení spojky zvětší volný chod pedálu, je nutné provést seřízení vzdálenosti na '2 mm (23,5 mm na pedálu) seřizovací maticí na koncovce ovládacího lana vypínací páky (obr. 166). Seřízení se provádí po vyjmutí náhradního kola z motorového prostoru a po uvolnění zajišťovací matice lana. Před seřizováním je třeba zkontrolovat koncovky lana i samotné lano. Opotřebované nebo roztřepené lano s popraskanými dráty se musí neprodleně vyměnit za nové. Je vhodné pojistit koncovku lana s maticemi přivázáním slabým drátem k vypínací páce, jinak jsou obě matice při případném přetržení lana nenávratně ztraceny, a nová lana se dodávají bez těchto matic. Při volném chodu pedálu větším, než je předepsáno, se seřizovací matice na koncovku našroubovává, při menším vyšroubovává. Nadměrně opotřebované, zaolejované nebo spálené obložení hnaného kotouče způsobuje prokluzování spojky. Projeví se při jízdě do svahu a při prudké akceleraci, kdy se motor roztočí, ale rychlost vozidla zůstává stejná, nebo se snižuje. V tomto případě je nutné provést výměnu hnaného kotouče co nejdříve, jinak dojde i k poškození přítlačného kotouče vlivem nadměrného tepelného namáhání vzniklého prokluzem. Obr. 166 Ovládání spojky
Demontáž a montáž spojky
Při montáži se provádí tento postup v opačném sledu. Přitom je třeba dbát, aby axiální házivost spojkového kotouče nepřekročila hodnotu 0,25 mm. Při kontrole se hnaný kotouč nasune na zkušební hřídel, který se upne do přístroje. Při ručním otáčení kotoučem se měří číselníkovým úchylkoměrem axiální vychýlení obložení. Hnaný kotouč musí být nasazen zúženou částí drážkovaného náboje k setrvačníku. Drážkování se lehce namaže tukem. Před dotažením šroubů štítu spojky se hnaný kotouč pomocí trnu potřebného průměru vystředí. Pak se šrouby dotahují momentem l4Nm. Kontrola funkce spojky Obr 167 Seřizovací hodnoty spojky 1 - štít spojky; 2 - hnaný kotouč;
3 - přítlačný kotouč; 4 - držák talířové pružiny; 5 - kroužky talířové
pružiny; Závady spojky a jejich odstranění 1. Prokluzování spojky zaolejovaný hnaný
kotouč vyměnit; v nouzi lze starý kotouč odmastit a zdrsnit a odstranit příčinu
zaolejování nadměrný volný krok pedálu - seřídit pokřivený hnaný kotouč, špatně vystředěné obložení nebo nadměrné axiální výchylky - vystředit, upravit házení bočního povrchu na max. 0,25 mm zadření náboje hnaného kotouče na drážkách spojkového hřídele vyčistit, namazat deformace přítlačného kotouče - vyměnit závada v lanovodu neumožňuje dokonalé vypnutí spojky - zkontrolovat lanovod, namazat, popř. vyměnit 3. Nadměrné opotřebení spojkového obložení: minimální nebo žádný volný chod pedálu - seřídit; chybný způsob jízdy s častým prokluzováním spojky - sešlapovat spojkový pedál jen na dobu nutnou pro rozjetí nebo zařazení převodového stupně 4. Spojka zabírá trhavě:uvolněné nýty obložení spojky - přenýtovat nebo namontovat nový hnaný kotouč částečně zaolejované třecí plochy přítlačného kotouče, setrvačníku nebo obložení hnaného kotouče - odmastit, popř. hnaný kotouč vyměnit, zjistit a odstranit příčinu zaolejování prasklý nebo silně poškozený povrch přítlačného kotouče - vyměnit spojkové obložení opotřebované až na nýty - nanýtovat nové obložení nebo vyměnit celý hnaný kotouč, zkontrolovat povrch přítlačného kotouče a setrvačníku zadírá se vypínací mechanismus nebo hnaný kotouč nemá volný pohyb v drážkách spojkového hřídele - prohlédnout, vyčistit, namazat, popř. vadné díly vyměnit
5. Spojka hučí při
sešlápnutí pedálu: unavené tlumicí pružiny hnaného kotouče - hnaný kotouč vyměnit pružina vypínací vidlice nebo ložiska je unavená, zlomená nebo vy padlá - nasadit, popř. vyměnit pružiny hnaný kotouč není správně vystředěn (radiálně nebo axiálně) - vystředit, popř. vyměnit Postup při odstraňování některých závadZadírání hnaného kotouče na drážkách spojkového hřídele je nejčastěji způsobeno usazením drobných nečistot vzniklých odíráním obložení kotouče, které je nejintenzivnější v době záběhu a po výměně obložení nebo celého kotouče. Výsledkem je kromě výše uvedených závad i obtížné řazení. Po očištění obou dílů je nejlépe použít k promazání tuk s přísadou grafitu nebo sirníku molybdenu (MoS2). Poškození hnaného kotouče nebo jeho házení je nejčastěji způsobeno přehřátím; popř. spálením obložení při nesprávném způsobu jízdy. Důsledkem je samozřejmě i obtížné řazení. Tato závada může být způsobena také pronikáním oleje do spojkové skříně. Proto je nutné zkontrolovat hřídelové těsnicí kroužky. Přetáčení házejícího hnaného kotouče na soustruhu se nedoporučuje, i když je v nouzi jediným východiskem. Výsledek nemusí splnit očekávání a opětná demontáž celé poháněcí soustavy je příliš pracná, a proto je lépe použít nový hnaný kotouč ihned. Uvolnění nýtů není častá závada. Uvolněné obložení vyžaduje zvětšený zdvih talířové pružiny, což velmi často vede k unášení kotouče a obtížnému řazení. Přenýtování nebo nový hnaný kotouč jsou nezbytné.
|