Řízení
Volba pohonu předních kol u vozů Fiat 127 a uplatňování bezpečnostních předpisů si vyžádaly použití hřebenového řízení. Otáčivý pohyb volantu se přenáší dvoudílným hřídelem volantu na převodku řízení, která je připevněna ke karosérii čtyřmi šrouby. Z bezpečnostních a také konstrukčních důvodů byla převodka řízení umístěna za přední nápravou a mimo osu hřídele volantu. Volant je s převodkou řízení spojen vloženým kloubovým hřídelem (obr. 170). Je proto velmi důležité, aby šrouby spojovacích třmenů tohoto hřídele byly řádně dotaženy.
Obr. 170 Řízení
1 - volant | 6 - spodní ložisko | 13 - plechový kryt |
2 - matice volantu | 7 - tlačná pružina | 15 - pryžové pouzdro |
3 - pojistný kroužek | 8,10,11,14,19 šrouby matice a podložky | 16 - úplná převodovka řízení |
4 - horní ložisko | 9 - kloubový hřídel | 17,20 -pryžové pouzdro |
5 - krycí trubka hřídele volantu | 12 - hřídel volantu | 18,21 - držák převodovky řízení |
Pohyb volantu se v převodce řízení přenáší na hřeben řízeni, který je na obou stranách ukončen kulovými čepy. Na závity těchto čepů jsou našroubovány spojovací tyče se zajišťovacími maticemi. Na vnější konce spojovacích tyčí navazují kulové klouby, které zajišťují spojení s řídicími pákami na těhlicích. Proti znečištění jsou kulové čepy chráněny manžetami a kulové klouby pryžovými kryty.
Technická data řízení uvádí tab. 37.
Tabulka 37. Řízení. Technická datatyp řízení | hřebenové |
převodový poměr řízení | |
počet otáček volantu z jedné krajní polohy do druhé | 3,5 |
odpovídající posunutí ozubené tyče | 130 mm |
uložení pastorku řízení | ve dvou kuličkových ložiskách |
seřízení vůle ložisek | pomocí seřizovacích podložek vklá- daných mezi vrchní ložisko a víko pastorku |
spojovací tyče řízení | s proměnnou délkou, zakončené kulovými klouby |
sloupek řízení | dělený, bezpečnostní s křížovými klouby |
nejmenší stopový průměr otáčení | 9,60 m |
úhel rejdu (natočení kol) v krajní poloze volantu - vnitřní kolo | 34°50' |
vnější kolo | 32°10' |
sbíhavost předních kol zatížený vůz*) | -2 až -+-2 mm |
nezatížený vůz | -5,5 až -3,5 mm |
mazací oleje pro převodku | |
druh oleje | Fiat Q 90/M (PP90) |
množství oleje | 0,140 1 (0,127 kg) |
Poznámka: Záporná hodnota
sbíhavosti je vlastně rozbíhavost!
*) Zatížený vůz = 4 osoby a 40 kg zavazadel.
Demontáž a montáž řízení
Při demontáži řízení se postupuje následujícím způsobem:
1. odpojit kabely od akumulátoru, akumulátor vyjmout a zdvihnout přední část
vozidla;
2. sejmout přední kola a z motorového prostoru vyjmout náhradní kolo;
3. v prostoru pro řidiče odpojit po vyšroubování matice a vyjmutí šroubu
spodní křížový závěs z pastorku řízení;
4. pomocí stahováku uvolnit oba kulové klouby spojovacích tyčí řízení z ok
na řídicích pákách těhlic; není-li stahovák k dispozici, použije se postup
uvedený v odst. 3.6. Vyjmutí zavěšení předních kol z vozu;
5. po vyšroubování šroubů držáků převodky řízení převodku vyjmout z vozu.
Při montáži se po naplnění mazacím olejem převodka řízení nasadí i se spojovacími tyčemi zprava do motorového prostoru a v prostoru řidiče se spojí se spodním křížovým závěsem řídicí tyče. Přitom je třeba dbát, aby byl pastorek nasazen přesně ve středové poloze (přímá jízda). Tato poloha se zjistí rozdělením otáček mezi oběma krajními polohami na polovinu. Pak se připevní převodka ke karosérii pomocí držáků podložených pryžovými podložkami. Po připevnění čepů kulových kloubů spojovací tyčí řízení na řídicí páky těhlic se matice kulových kloubů dotáhnou momentem 78,4 N m. Nakonec se namontují obě kola, nasadí se náhradní kolo do motorového prostoru a. připojí se akumulátor.
Rozebrání převodky řízení
Pracovní postup při rozebrání
převodky řízení je následující:
1. povolit zajišťovací matice a spojovací' tyče řízení demontovat z
kulových kloubů na ozubené tyči řízení;
2. sejmout pojistné kroužky (spony) těsnicích manžet a vypustit olej z
převodky řízení;
3. sejmout těsnicí manžety i držáky s pryžovými podložkami, upevňující
převodku ke karosérii;
4. po vyjmutí šroubů sejmout víko převodky řízení, těsnicí kroužek, tlačnou
pružinu seřizovací podložky a opěrné ložisko;
5. po odšroubování šroubů sejmout víko pastorku řízení společně s těsněním,
seřizovacími podložkami a pastorkem řízení s jeho vrchním kuličkovým ložiskem; .
6. převodku řízení upnout do svěráku, odjistit zajišťovací matici a
vyšroubovat přesuvnou matici kulového čepu;
7. vyjmout kulové čepy z jejich misek společně s tlačnými pružinami;
8. ozubenou tyč řízení vytáhnout z převodky a pak vyjmout spodní ložisko pastorku
řízení.
Podélný řez převodkou řízení je na obr. 171 a příčný na obr. 172.
1 - kulový čep; 2 - seřizovací hlava kulového čepu; 3 -
závitový pojistný kroužek kulového čepu; 4 - manžeta;
5 - hřebenová tyč; 6 - vodící pouzdro; 7 - spona; 8 - pryžová opěrka; 9
- těleso převodovky řízení; 10 - pružina; 11 - příložka; A = 130 mm; 60
+- 1° - výchylka kulového čepu
Obr. 172 Příčný řez převodovkou řízení
1 - pastorek řízení; 2 - víko; 3 - těsnění; 4 - vymezovací podložky opěrného ložiska hřebenové tyče; 5 - tlačná pružina; 6 - víko opěrného ložiska; 7 - těsnící kroužek; 8 - vodicí pouzdro; 9 - hřebenová tyč; 10 - spodní valivé ložisko pastorku; 11 - horní valivé ložisko pastorku; 12 - vymezovací podložky pastorku; 13 - těsnící kroužek hřídele pastorku řízení;
Přezkoušení a kontrola jednotlivých dílů
Pokud se vyskytne závada na řízení vozidla, je vhodné před každou předpokládanou opravou řízení uvážit, zda zjištěné závady jsou opravdu způsobeny řízením a nikoli jinými díly, jako ložisky kol, zavěšením kol apod.; z převodky řízení nevytekl olej, protože nedostatečná olejová náplň může způsobit mimo jiné předčasné opotřebení převodů řízení, což by si vyžádalo rozsáhlejší opravu.
Při provádění jakýchkoli prací na řízení při zdviženém vozidle (a tím odlehčené přední nápravě) je třeba vyvarovat se rychlého a trhavého vytáčení kol do krajních poloh.
Ochranné a těsnicí manžety
Manžely musí být v pořádku, nesmějí být natrženy ani proraženy a musí být spolehlivě připevněny na převodce řízení a kulových čepech.
Kulové klouby a hřeben řízeni
Kulové klouby musí být výkyvné všemi směry, musí však bezpečně sedět ve svém kulovém sedle. Zajišťovací a přesuvné matice musí klouby dokonale zajišťovat. Po každé demontáži musí být tyto matice vyměněny za nové. Pokud by se kulové klouby ve svých sedlech volně nepohybovaly všemi směry, nebo naopak byly příliš volné, musí být demontovány a opotřebené díly nahrazeny novými. Při montáži je nutné kulové klouby i jejich sedla jemné potřít olejem používaným v převodce řízení.
Opěrné ložisko hřebenu řízení
Je třeba přezkoušet, zda se hřeben volně pohybuje ve vodicím (středicím) pouzdru. Pokud bylo řízení stále mazáno, je nepravděpodobné, že by došlo k opotřebení těchto styčných ploch. Při výměně dílů je třeba provést seřízení podle dále uvedeného postupu.
Pastorek řízení
Pokud je pastorek řízení opotřebován a jeho zuby třeba jen málo poškozeny, musí být vyměněn. Kuličková ložiska pastorku řízení nesmějí mít žádné opotřebení, otlačeniny na kuličkách ani na jejich kroužcích.
Při zpětné montáži pastorku řízení a jeho kuličkových ložisek je nutno provést seřízení podle dále uvedeného postupu.
Hřeben řízení
Plocha, jíž hřeben řízení dosedá na opěrné ložisko, nesmí mít rýhy, ani nesmí být příliš opotřebená. Také boky zubů nesmějí mít stopy opotřebení. Konce hřebene řízení se závity je nutno pečlivě zkontrolovat, zda nejsou opotřebeny ani jinak poškozeny.
Těsnění pastorku řízení
Pokud není těsnění pastorku v bezvadném stavu, musí být vždy vyměněno. Po seřízení pastorku řízení je třeba těsnicí prstenec nařídit tak, aby přesně doléhal na víko pastorku.
Smontování převodky řízení
Pro smontování převodky řízení je
předepsán tento postup:
1. převodku řízení upevnit do
svěráku tak, aby dosedací plocha víka pastorku řízení směřovala kolmo vzhůru;
2. spodní kuličkové ložisko pastorku řízení
nalisovat do jeho sedla v převodce řízení;
3. do skříně řízení zasunout vodicí pouzdro,
hřeben řízení (neozubeným koncem napřed) a hřeben nastavit tak, aby jeho ozubení
směřovalo k ose pastorku řízení;
4. nasunout pastorek řízení do spodního ložiska
a pootáčením na obě strany zasunout do hřebenu řízení; současně nasadit vrchní
ložisko pastorku řízení;
5. pastorek řízení se zatlačí tak, aby jeho ložiska dobře dosedala, a tím se co
nejvíce vymezila axiální vůle.
Při správném
seřízení se musí pastorek volně otáčet bez zjevné axiální vůle. Tohoto stavu se
dosáhne vkládáním kalibrovaných podložek pod víko pastorku. Při seřizování je
nutno nejprve zjistit, jakou tloušťku mají seřizovací podložky mít, aby se jejich
vložením mezi víko pastorku a vnější kroužek horního ložiska přesně vymezila
vůle pastorku (obr. 173). K
tomu je třeba zachovat tento postup:
1. Měrkou nebo jiným vhodným nástrojem se
zatlačí vnější kroužek horního ložiska tak, aby se odstranila jakákoli axiální
vůle v ložiskách pastorku.
2. Změří se vzdálenost X, což je vzdálenost mezi dosedací plochou skříně převodky
řízení pro víko pastorku a vnějším kroužkem horního ložiska.
3. Potřebná tloušťka seřizovacích podložek Sl se vypočítá podle vztahu Sl = X +
(0,025 až 0,13 mm) tak, aby se dala použít jedna z podložek dodávaných v rozměrech
0,12; 0,2; 0,25; 0,5 mm.
4. Po nasazení seřizovacích podložek se připevní víko pastorku řízení včetně
těsnění. Víko musí být přesně vystředěno na
hřídeli pastorku.
5. Aby se zcela zamezilo pronikání oleje přes víko
pastorku, doporu čuje se potřít těsnění a oba šrouby
před montáží těsnicí hmotou (Hermosal). Po
ukončení montáže a vymezení vůle pastorku řízení je třeba přezkoušet, zda se
otáčí lehce a bez obtíží.
Obr. 173 Seřízení ložiska pastorku X je změřená hodnota, C - přípravek
Obr. 174 Seřízení opěrného ložiska převodky řízení
Y je změřená hodnota. Při seřizování se musí pastorek otočit na obě strany o 180° hřebenová tyč je ve střední poloze
Seřízení hřebenu řízení
K zajištění bezvadného
chodu řízení je třeba, aby hřeben řízení přesně dosedal do ozubení pastorku
řízení, protože tím jsou vymezeny nežádoucí vůle v celém systému řízení. K
tomu slouží opěrné ložisko, které podpírá hřeben řízení proti pastorku
řízení a vymezuje jejich vzájemnou vůli, a v němž se hřeben řízení volně
pohybuje. K nastavení přesné vůle je třeba zjistit tloušťku seřizovacích
podložek S2, které se vkládají mezi skříň převodky řízení a víko opěrného
ložiska (obr. 174). Přitom se
postupuje takto:
1. Hřeben řízení se nastaví do středové polohy
(pro přímou jízdu).
2. Opěrné ložisko se nasune do skříně převodky
řízení.
3. Pastorkem řízení se pootáčí o 180° na obě
strany a přitom se kontroluje, zda pastorek bezvadně zabírá po celém hřebenu
řízení. Zároveň se změří mezera Y, a to v několika místech polohy ozubené tyče
mezi skříní převodky a víkem středícího ložiska.
4. tloušťka seřizovacích podložek S2, které se vkládají pod víko středícího ložiska, se
vypočítá ze vzorce
S2 = Y -I- (0,05 až 0,13 mm).
Tyto seřizovací podložky se vyrábějí v tloušťkách 0,10 a 0,15 mm.
5. Do středícího ložiska se vloží pružina a těsnicí kroužek, na ně se připevní víko, pod které se nejdříve vloží seřizovací podložky potřené tekutým těsnicím tmelem (Hermasol).
Montáž kulových čepů převodky řízení
1. Našroubovat pojistné matice (obr. 171) na hřeben řízení až na konec závitu, pak nasadit
tlačné pružiny, pánve kulového kloubu a kulové klouby, které se před montáží
potřou olejem pro převodku řízení.
2. Na kulové klouby se nasunou seřiditelné a přesuvné matice s kulovým sedlem a
dotáhnou se tak, aby byl umožněn kyvný pohyb čepů. Moment dotažení je 2 až 5 N m.
Pak se přezkouší, zda rozsah pohybu (výkyvu) kloubů má, vrcholový úhel 60 +- 1°.
3. Přesuvná matice s kulovým sedlem se zajistí ve vychýlené poloze kulového kloubu
dotažením pojistné matice. Nakonec se okraje pojistných i přesuvných matic zatemují
do drážky na ozubeném hřebenu řízení.
Upevnění ochranných a těsnicích manžet
Při nasouvání ochranných a těsnicích pryžových manžet na kulové klouby hřebenu řízení je nutné postupovat opatrně, aby se manžety nepoškodily o závity kloubů. Při upevňování manžet na skříň převodky řízení je třeba šrouby svorných pásek dotahovat v původní poloze. Tím se dosáhne snadné přístupnosti dotahovacích šroubů i u převodky řízení namontované ve vozidle.
Mazání řízení
Převodovka řízení se plní olejem třídy SAE 90 (v praxi stejným olejem
jako převodovka s rozvodovkou), a to množstvím 0,127 kg, tj. 0,14 litru. Před
případným doplňováním oleje je třeba se vždy přesvědčit o množství ' oleje v
převodce a doplnit jen tolik oleje, aby se nepřekročilo předepsané množství, což
by způsobilo nadměrné mazání, které je u řízení nežádoucí.
Tabulka 38. Nápravy. Technická data
Přední náprava | |
typ zavěšení kol | nezávislé, na spodních příčných výkyvných ramenech a svislých vzpěrách, s kapalinovými tlumiči a vinutými pružinami; příčný stabilizátor |
vinuté pružiny objednací číslo | 4251272 |
délka pružiny při zatížení silou 2 450 +- 100 N | 235 mm |
nejmenší přípustné zatížení pro délku 235 mm | 2 260 N |
označení pružin: | |
žlutá - při zatížení 2 450 N | > 235 mm |
zelená - při zatížení 2 450 N | <= 235 mm |
tlumiče pérování : | |
typ | dvojčinné, toleskopické, kapalinové |
RIV BOGE | |
objednací číslo | 4242511 4242429 |
průměr vnitřního válce | 27 mm |
délka mezi horní plochou pláště a střední osou dolního oka pro připevnění k těhlici : | |
roztažený | 436 mm |
stlačený | 293,5 mm |
zdvih | 142,5 mm |
nastavení1) - tlakový zdvih | 2,5 až 5 mm 2 až 5 mm |
zpětný zdvih | 13 až 18 mm 11 až 17 mm |
Zadní náprava | |
typ zavěšení kol | nezávislé, na spodních příčných výkyvných ramenech, svislé vzpěry s kapalinovými tlumiči, příčné listové pero působící také jako příčný stabilizátor |
listové pero : | |
průhyb při statickém zatížení 3 400 N | 16 +- 3 mm |
tuhost | 28,3 +- 2,3 mm/980 N |
tlumiče pérování typ | dvoj činné, kapalinové, teleskopické |
RIV BOGE | |
objednací číslo | 4242506 4242399 |
průměr vnitřního válce | 27 mm |
délka mezi horní plochou pláště a středem spodního oka pro připevnění li příčnému | |
ramenu --- roztažený | 476 mm |
stlačený | 285 mm |
zdvih | 191 mm |
nastavení2) - tlakový zdvih | 2,5 až 5 mm 2 až 5 mm |
zpětný zdvih | 8 až 13 mm 8 až 14 mm |
1) Tato data se zjišťují na
speciálním přístroji Ap 5023 za těchto podmínek: rameno 250, zdvih 100, čtvrtkruhová
poloha A 105° (spodní otvor).
2) Podmínky stejné jako pro přední
tlumič, změna v nastavení čtvrtkruhové
polohy A 120° (spodní otvor).
Pokud je doplnění oleje nutné, zdvihne se vozidlo na levé straně a nejlépe injekční stříkačkou se silnou jehlou se vstříkne potřebné množství oleje pod manžetu na levé straně vozu. Přitom je třeba manžetu nejprve opatrně nadzdvihnout z drážky v kulovém kloubu a po natlačení oleje ji zajistit (nejlépe pomocí drátu).
Po sestavení a seřízení převodky řízení musí točivý moment
na pastorku řízení být v rozmezí 1,95 až 2,85 N m.