Nápravy
Hlavní technická data přední nápravy jsou v tab. 38
Spodní trojúhelníkové zavěšení kola je tvořeno spodním příčným závěsným ramenem a koncem zkrutné tyče příčného stabilizátoru. Spodní závěsné rameno je přes pryžový blok spojeno s karosérií, ve středním oku ramena je ukončen příčný stabilizátor a rameno je svým kulovým kloubem připojeno k těhlici kola. Na těhlici je namontován také brzdový třmen s válcem přední kotoučové brzdy a připojen kulový kloub řídicí tyče.
Odpružení předních kol je zajištěno vinutými pružinami, které se dělí do dvou barevně odlišených tříd (viz tab. 38). Při výměně pružin je třeba montovat obě pružiny se stejným barevným označením. Nedodržením této zásady se zhorší jízdní vlastnosti vozu, protože každé z předních kol bude mít jinou charakteristiku odpružení.
Důvodem k výměně pružiny může být kromě mechanické závady (prasknutí pružiny) i její celková únava. Nová pružina má mít při zatížení 2 452 +- 98 N délku 235 mm. Provozuschopná je ještě pružina, která délky 235 mm dosáhne při zatížení 2 256 N.
Součástí přední nápravy jsou i hnací hřídele kol. Hřídel je z jednoho kusu,
v rozvodovce je ukončen tripoidním stejnoběžným kloubem a u kola vstupuje do
stejnoběžného kulového kloubu. Demontáž je obdobná jako u modelu Fiat 128.
Stejnoběžný kloub u kola je mazán speciálním tukem Fiat MRM 2 s přísadou
molybdendisulfitu, který není na našem trhu k dispozici (víz odst. 4.1). Je proto
vhodné, není-li tuk znehodnocen prachem vnikajícím
poškozenou manžetou, použít při zpětné montáži původní tukovou náplň. V
celém kloubu nesmí být více než 95 g tuku. 40 g se vtlačí otvorem po hnacím
hřídeli přímo do kloubu a zbývajícími 55 g se naplní krycí manžeta kloubu.
Unikání oleje z převodovky je často způsobeno vadným těsnicím kroužkem v manžetě u rozvodovky. Před sejmutím manžety/ se demontuje na vyjmutém hřídeli hřídelový pojistný kroužek tripoidního kloubu a kloub se sejme z hřídele. Po výměně těsnicího kroužku se kluzná část hřídele, po níž se kroužek pohybuje, slabé namaže převodovým olejem:
Přední náprava nevyžaduje v provozu pravidelnou údržbu, kromě příležitostné optické kontroly. Je však nutné provádět pravidelnou kontrolu geometrie předních kol (zejména sbíhavosti) po ujetí asi 10 000 až 15 000 km. Pří vizuální kontrole spodku vozidla je třeba věnovat zvýšenou pozornost stavu pryžových manžet na všech kulových kloubech, tzn. jak na kloubu spodního příčného ramena, tak na kloubech řízení. Mastná skvrna nebo usazenina na manžetě signalizuje její poškození. Vytékání mazací náplně kloubu podstatně sníží životnost kloubu. Vůle ložisek předních kol se kontroluje tak, že se vůz zvedne zvedákem, a pak se oběma rukama uchopí pneumatika (nahoře a dole), kolo se k sobě přitáhne a pak odstrčí. Při větší vůli se ložisko dotáhne maticí hnacího hřídele předepsaným momentem. Dotažením ložiska zanikne mezera mezi oběma vnitřními kroužky dvouřadového kuličkového ložiska, a proto je další utahování již bezpředmětné a ložisko je nutno po dalším opotřebení vyměnit.
Ložisko může být také poškozeno proniknutím nečistot z vnitřní strany přes zdvojený odstřikovací kroužek a přes těsnicí planžetu ložiska. Poškodí se tak (vydřou) odvalovací dráhy ložiskových kuliček, a tím dojde k podstatnému zvýšení hlučnosti ložiska. Uvedená závada může nastat při vystříkávání kol z vnitřní strany silným proudem vody. Při stojícím vozidle nemohou totiž odstřikovací kroužky plnit svou funkci a těsnicí planžeta ložiska těžko odolává silnému proudu vody, písku a bahna. Vydřené ložisko se bezpečně pozná podle různé intenzity hluku při měnícím se natočení předních kol během jízdy. Při projíždění zatáčky hluk poklesne (nebo naopak).
Vyjmutí zavěšení předních kol z vozu
Pracovní postup platí pro zavěšení jednoho předního kola (obr. 175), pro protější je postup obdobný.
1. Po sejmutí ozdobných krytů kol (u vozů do roku výroby 1976) povolit
upevňovací šrouby disku kola a matice náboje předního kola po předchozím
uvolnění jejího zajištění v drážce.
2. Zvednout vůz a sejmout kolo.
3. Uvolnit a sejmout třmen přední kotoučové
brzdy vyšroubováním šroubů upevňujících třmen kotoučové brzdy na těhlici kola.
Uvolněný třmen se zavěsí drátem na karosérii, aby nebyla namáhána brzdová
hadice. Pokud se provádí jen částečná demontáž, např. kvůli výměně ložiska
kola, a nebude při tom demontován příčný stabilizátor, je možné uvolněný třmen
zavěsit na příčný stabilizátor.
4. Uvolnit matici kulového kloubu spojovací tyče řízení, odšroubovat ji
a kulový kloub uvolnit pomocí stahováku. Při částečné demontáži (viz
předchozí bod), kdy se vyjímá z vozu pouze náboj, je třeba také vyšroubovat matici
kulového kloubu příčného ramena a stahovákem uvolnit kloub. Není-li stahovák k
dispozici, je možno uvolnit dříky kloubů z ok pomocí kladiva, a to
zásadně údery z boku na oka a vždy ve směru os ramen. K tomuto pracovnímu postupu se
lze uchýlit pouze v nouzi. Pozor přitom na nebezpečí poškození pryžových manžet
kryjících kulové klouby.
5. Odšroubovat matici příčného stabilizátoru na příčném závěsném: ramenu.
6. Příčné závěsné rameno vyjmout z karosérie po vyšroubování šroubu s maticí.
Při demontáži příčného stabilizátoru z příčných závěsných ramen je třeba
dobře a důkladně označit počet a umístění seřizovacích podložek mezi
dosedacími plochami na koncích příčného stabilizátoru a pružnými pouzdry v
příčných závěsných ramenech (obr. 176).
7. V motorovém prostoru uvolnit povolením tří matic horní uchycení teleskopického
tlumiče pérování.
8. Náboj kola stáhnout z drážkovaného hřídele stejnoběžného kloubu a zajistit
hnací hřídel, aby jeho tíhou nebyla namáhána pryžová těsnicí manžeta u .
skříně rozvodovky.
Obr. 175 Zavěšení předního kola
1 - závitové zakončení stabilizátoru; 2 - spodní příčné rameno; 3 - připevňovací šroub příčného ramene ke karoserii; 4 - matice řídící tyče na páce těhlice; 5 - tlumič pérování; 6 - šroub držáku stabilizátoru; 7 - příčný stabilizátor; 8 - držák stabilizátoru;
Obr. 176 Seřízení záklonu rejdového čepu
1 - spodní příčné rameno; 2 - pružná puzdra; 3 - seřizovací podložky; 4 - závitové zakončení stabilizátoru;
Demontáž příčného stabilizátoru
Při vlastní demontáži se vyšroubují čtyři šrouby upevňující stabilizátor přes pružná pouzdra ke karosérii. Je-li demontováno zavěšení obou předních kol nebo alespoň obě příčná spodní ramena, je stabilizátor volný. V opačném případě je třeba provést potřebné úkony uvedené v odstavci o vyjmutí zavěšení předních kol (upozorňujeme na podložky v bodě 6 stejného odstavce).
Rozebrání zavěšení předního kola
Další demontáž vyjmutého úplného zavěšení předního kola se provádí na pracovním stole. Při tom je 'třeba dodržet následující postup.
Nejprve se po odšroubování matic a vyjmutí šroubů z těhlice kola oddělí teleskopický tlumič pérování společně s vinutou pružinou. Dále se odmontují části brzd, tj. brzdový třmen (pokud nebyl odšroubován již při demontáži zavěšení z vozu) po vyšroubování obou šroubů a brzdový kotouč s přírubou, který se sejme po vyšroubování obou upevňovacích šroubů. Jeden z těchto šroubů plní funkci vodicího trnu pro nasazování disku kola: U spodního příčného ramena se vyšroubuje matice kloubu, kulový kloub se uvolní stahovákem (nebo v nouzi postupem podle bodu 4 odstavce Vyjmutí zavěšení předních kol z vozu) a rameno se sejme z těhlice kola.
Náboj kola se vytlačí z těhlice lisem. Pokud není lis k dispozici,· je možné vyrazit náboj kladivem přes trubku odpovídajícího průměru: Na uvolněném náboji kola obyčejně zůstane vnější část děleného vnitřního kroužku ložiska. Vyjmutím náboje kola se získá přístup k velké maticí s vnějším závitem (obr. 177), která jistí vnější kroužek, a tím celé ložisko v těhlici. Matice se vyšroubuje speciálním imbusovým klíčem. Není-l.i ,klíč k dispozici, je možné matici povolit jemným poklepáváním sekáčkem, ve směru tečny, ale je nutno dbát, aby se nepoškodily závity. Nakonec se vyjme kuličkové ložisko vytlačením z těhlice kola.
Obr. 177 Těhlice s ložiskem a zásekovou maticí. Šipka ukazuje místo záseku matice.
Vždy, když se demontuje ložisko náboje kola s jeho zajišťovací maticí, je nutno ložisko i s maticí vyměnit za nové, protože díly jsou obyčejně poškozené a dále nepoužitelné. Řez nábojem předního kola je na obr. 178.
Obr. 178 Řez náboje předního kola
1 - matice náboje; 2 - podložka; 3 - náboj; 4 - záseková matice ložiska kola; 5 - ložiska; 6 - stejnoběžný kloub; 7 - těhlice;
K demontáži vinuté pružiny z teleskopického tlumiče pérování je třeba použít speciální přípravek pro stlačení pružiny. Tento složitější a málokdy používaný přípravek bude v amatérských podmínkách stěží k dispozici, a proto je třeba použít náhradní řešení. Nejlépe je tlumič s pružinou stlačit asi o 5 cm a v této poloze stlačenou pružinu zajistit svorkami nebo drátem. Je nutno pracovat velmi opatrně a zajistit; aby nedošlo k samovolnému uvolnění stlačené pružiny. ,
Je-li pružina stlačena, vyšroubuje se upevňovací matice pružiny, pružina se vyjme a na vhodném místě se opatrně odstraní svorky nebo dráb.
Kontrola dílů zavěšení předního kola
Po demontáži je nutné zkontrolovat stav jednotlivých dílů a poškozené nebo opotřebované díly před zpětnou montáží vyměnit.
Spodní příčné závěsné rameno
U spodních příčných ramen se kontroluje, zda nejsou ohnutá a nemají trhliny. Pokud se takové poškození zjistí, je nutno použít nové rameno. Kulový kloub nepotřebuje údržbu. Nesmí však mít příliš velkou vůli ani mít poškozené pryžové těsnění. Zjistí-li se taková závada, je nutné celé příčné závěsné rameno vyměnit, protože oprava kulového kloubu není možná.
Je proto účelné provádět vizuální kontrolu stavu pryžových krytek kloubů častěji i v běžném provozu; zejména jezdí-li se po kamenitých cestách, kde vzrůstá riziko proražení všech pryžových manžet na spodku vozidla.
Dále se kontrolují pružná pouzdra v okách příčných závěsných ramen, sloužící k upevnění ramena ke karosérii. Pokud nejsou v bezvadném stavu, tj. jsou opotřebovaná nebo mají volnou či poškozenou vnitřní objímku, je nutné staré pouzdro odstranit odvrtáním a nové nalisovat do příčného ramena pomocí lisu.
Těhlice kola
Na těhlicích se kontrolují dosedací plochy vnějšího kroužku dvojitého kuličkového ložiska. Tyto plochy musí být zrcadlově hladké, bez stop opotřebení nebo protáčení ložiska. Kontroluje se také, zda těhlice nemá trhliny. Jakkoli poškozená nebo opotřebovaná těhlice se musí vyměnit.
Vinuté pružiny
Pokud by se zjistily nalomení nebo deformace vinutých pružin, je nutné je vyměnit, protože tyto závady by měly negativní vliv na jejich funkci. Také je nutno kontrolovat, zda nejsou poškozeny dosedací misky vinutých pružin, a v případě potřeby je vyměnit za nové.
Ostatní potřebné informace o vinutých pružinách jsou v úvodu odst. Přední náprava.'
Příčný stabilizátor
Příčný stabilizátor nevyžaduje žádnou údržbu. Kontroluje se, zda není deformován; popř. zda nemá praskliny. Jednotlivé díly, které podléhají opotřebení (pružná pouzdra), se kontrolují při prohlídce spodních příčných závěsných ramen.
Sestavení zavěšení předního kola
Po kontrole všech dílů lze přistoupit k sestavení zavěšení kola. Nejdříve se do těhlice kola nalisuje dvouřadé kuličkové ložisko (viz následující odstavec Výměna ložiska předního kola). Pak se našroubuje pojistná matice s vnějším závitem a dotáhne se předepsaným momentem 58,8 N m. Po přitažení se zajistí proti povolení roztemováním jejího okraje do výřezu těhlice.
Při každé demontáži je třeba zajišťovací matici ložiska nahradit novou. Po zajištění ložiska maticí se do těhlice s ložiskem zalisuje náboj kola. Kulový čep spodního příčného ramena se zasune do těhlice kola a pojistná matice kloubu se dotáhne momentovým klíčem na 24 N m. Pak se brzdový kotouč i s přírubou nasune na náboj kola a zajistí se dvěma šrouby. Demontovaný třmen brzdy se připevní dvěma šrouby k těhlici kola. Na-. konec se dvěma šrouby s maticemi upevní na těhlici pružicí jednotka s teleskopickým tlumičem pérování. Matice se našroubují pouze rukou a ještě se definitivně nedotahují.
Montáž zavěšení předního kola do vozu
Zavěšení předních kol se zdvihne, přitom se nasune náboj kola na drážkovaný hřídel stejnoběžného kloubu a současně se zavedou do otvoru v karosérii 3 horní šrouby teleskopického tlumiče. Pak se tlumič upevní nahoře v karosérii maticemi s pružnými podložkami. Na hřídel stejnoběžného kloubu se našroubuje nová záseková matice.
Na karosérii se upevní příčný stabilizátor, jehož konec se závity se zavede do
oka příčného závěsného ramena opatřeného pružnými pouzdry. Pokud se montuje
nové příčné rameno, které nemá středící vložky stabilizátoru, je možné
použít původní vložky z demontovaného ramena, pokud ovšem nejsou poškozeny. Při upevňování
stabilizátoru je třeba dodržet umístění i počet seřizovacích podložek
odpovídající původnímu rozložení.
Pružná pouzdra příčného stabilizátoru v příčném závěsném ramenu je třeba před montáží potřít tukem.
Koncová matice stabilizátoru se lehce dotáhne a příčné závěsné rameno se upevní do držáku v karosérii. .
Kulový kloub spojovací tyče řízení se spojí s řídicí pákou na těhlici kola a jeho pojistná matice se dotáhne momentem 78,4 N m. Matice náboje kola se dotáhne momentem 137 N m a zajistí se proti povolení promáčknutím jejího zeslabeného okraje do drážky v hřídeli stejnoběžného kloubu: Nakonec se namontují kola.
Šrouby a matice zavěšení předního kola, které se při montáži dotahovaly pouze lehce, se definitivně dotahují předepsanými momenty (viz tab. 50) při staticky zatíženém vozidle, tj. 4 osoby a 40 kg zavazadel, při pneumatikách nahuštěných na předepsaný tlak. Pak se vozem několikrát popojede dopředu a dozadu, aby se uvolnila nežádoucí pnutí ve spojích a pneumatikách. Jde o tyto spoje:
- dva spodní šrouby upevňující
teleskopický tlumič k těhlici, šroub upevňující spodní příčné rameno ke
karosérii, šrouby upevňující příčný stabilizátor ke karosérii,
- matice příčného stabilizátoru na příčném spodním závěsném ramenu.
Výměna ložiska předního kola
Kromě nového ložiska si předem připravíme novou zásekovou matici náboje kola, velkou pojistnou matici ložiska a stahovák na kulové čepy.
Při této práci, která je částečně shodná s vyjmutím zavěšení předního kola (viz předcházející odstavec), se demontuje pouze těhlice s nábojem kola. Příčný stabilizátor, spodní příčné závěsné rameno i teleskopický tlumič pérování s vinutou pružinou zůstávají namontovány ve voze. Proto o společných pracovních úkonech pojednáme jen heslovitě.
Zvedne se vozidlo, odmontuje se kolo, sejme se třmen brzdy, popř. i brzdový kotouč s přírubou, oddělí se tlumič pérování od těhlice kola, stahovákem se uvolní kulový kloub spojovací tyče řízení z řídicí páky těhlice a kulový kloub příčného závěsného ramena. U obou kloubů se samozřejmě předem odšroubují pojistné matice.
Po natočení kola do plného rejdu, při němž se zalomí hnací hřídel v stejnoběžném kloubu, se vysune drážkovaný konec hřídele z náboje kola. Vysunutím uvolněného kulového kloubu spodního příčného ramena z oka těhlice lze vyjmout celou skupinu z vozu. Po vylisování náboje kola se vytlačí ložisko z těhlice a je možno přistoupit k montáži nového ložiska opačným sledem operací.
Pro snadnější nalisování nového ložiska se jako přípravky použijí vnější i vnitřní kroužek ze starého a znehodnoceného ložiska. Není-li k dispozici lis, lze s úspěchem použít dostatečně velký svěrák.
Není-li po ruce nová; záseková matice náboje kola nebo velká zajišťovací
matice ložiska a provádí-li se 'výměna ložisek na obou kolech současně, je možné
matice z levého kola použít na pravé kolo a opačně. Je' dost velká
pravděpodobnost, že nové zaseknutí nebo roztemování matice bude na jiném místě
než původně.
Ložiska nábojů předních kol nevyžadují při provozu mazání, protože mají trvalou náplň maziva a jsou utěsněna proti vnikání prachu a nečistot kovovou planžetou.- .
Při výměně ložisek je vhodné zkontrolovat vůli kulového kloubu spodního příčného ramena. Má-li kloub větší vůli, je nutno rameno vyměnit. Postupuje se nejdříve jako při výměně ložiska, ale po uvolnění příčného ramena z těhlice je třeba oddělit rameno od karosérie a od příčného stabilizátoru. Tyto práce jsou popsány v předcházejícím odstavci.
Při použití speciálního nářadí lze ložisko vyměnit i bez demontáže těhlice.
Po demontážích na přední nápravě, ať už se provádí celá demontáž, nebo jen výměna ložiska či spodního příčného ramena, je nutné provést kontrolu geometrie přední nápravy
Postup práce při kontrole a seřizování geometrie přední nápravy je uveden v kapitole Kontrola a seřízení geometrie kol, příslušné hodnoty pro seřízení jsou v tab. 39.
Tabulka 39. Seřizovací hodnoty geometrie
do 10. 1974 | od 10. 1974 | |
Přední náprava | ||
úhel záklonu rejdového čepu zatížený vůz*) | +2°45' až +3°15' | +2°30' až + 3°30' |
nezatížený vůz | +1°45' až +-2°15' | +1°30' až +2°30' |
odklon kola zatížený vůz*) | + 0°40' až +1°20' | +0°30' až +1°30' |
tj. vzdálenost na ráfku kola | 4 až 8 mm | 3 až 9,5 mm |
nezatížený vůz | + 1°25' až +2°05' | + 1°15' až +2°15' |
tj. vzdálenost na ráfku kola | 7,9 až 14,3 mm | |
sbíhavost kol zatížený vůz*) | -1 až + l mm | -2 až + 2 mm |
nezatížený vůz | -5,5 až -3,5 mm | -6,5 až -2,5 mm |
Zadní náprava | ||
odklon kola zatížený vůz*) | -2°40' až -3°20' | -2°30' až -3°30' |
tj. vzdálenost na ráfku kola | -21 až -17 mm | -15,5 až -22 mm |
nezatížený vůz | -0°05' až -0°45' | 0° až -1° |
tj. vzdálenost na ráfku kola | 0 až 6,4 mm | |
sbíhavost kol zatížený vůz*) | +10 až + 6 mm | + 8 až + 4 mm |
nezatížený vůz | + 6 + 2 mm | + 7 až + 3 mm |
*) Zatížený vůz: 4 osoby plus 40 kg zavazadel a předepsaný tlak v pneumatikách.
1. Nadměrné opotřebení vnitřního okraje běhounu pneumatiky: nedostatečný
odklon kola - malá pravděpodobnost, nelze seřídit; chybná sbíhavost kol (v tomto
případě se opotřebovávají obě kola); opotřebené ložisko kola nebo velká vůle v
ložisku - ložisko dotáhnout, popř. vyměnit;
- opotřebené uložení kulového kloubu spodního příčného ramena vyměnit'rameno;
- ohnuté spodní příčné rameno - po demontáži vyrovnat (je-li to možné) a
zkontrolovat nebo vyměnit za nové.
2. Nadměrné ojetí vnějšího okraje běhounu pneumatiky:
velký
odklon kola - viz bod 1;chybná sbíhavost kol - viz bod 1; seřídit a zkontrolovat, zda nejsou ohnuté
řídicí tyče;závada na spodním příčném ramenu - viz bod 1.
3. Vozidlo táhne k
jedné straně:
- velká vůle ložiska nebo opotřebované ložisko - seřídit, popř. vyměnit;
vadné tlumiče pérování - zkontrolovat, nechat opravit nebo na montovat nové;
- závada na příčném stabilizátoru - zkontrolovat jeho uložení a dotažení matic
na příčném ramenu.
4. Zvýšená hlučnost:
- vadné ložisko nebo jeho velká vůle - viz bod 3;
- vadné tlumiče pérování nebo uvolnění jejich uložení - dotáhnout, popř.
vyměnit;
- vůle v kulovém kloubu spodního příčného ramena - vyměnit rameno.
Zadní náprava
Zadní nápravu (obr. 179) tvoří zadní
kola nezávisle zavěšená na spodních příčných ramenech a svislých vzpěrách s
teleskopickými tlumiči pérování a s příčným listovým perem. Na přírubě čepu
zadního kola je čtyřmi .šrouby připevněn štít brzdy. Náboj zadního kola se
zalisovaným ložiskem je na čepu upevněn maticí. Ložisko zadního kola je shodné s
ložiskem používaným na předním kole, není ale vzhledem k potřebnému nalisování
dodáváno jako samostatný náhradní díl. Dodává se pouze náboj se zalisovaným
ložiskem.
Obr. 179 Zavěšení zadního kola
1 - připevňovací matice příčného ramene ke karoserii; 2 - matice pouzder příčného ramene; 3 - tlumič pérování; 4 - horní šroub pro upevnění spodní části tlumiče pérování; 5 - spodní šroub upevňující tlumič pérování v příčném ramenu; 6 - seřizovací podložky axiální vůle; 7 - matice koncové opěrky listového pera; 8 - opěrka listového pera;
Vnitřní rozvidlené konce spodních příčných ramen jsou zavěšeny na třmenech, připevněných šrouby a maticemi ke karosérii. Na těchto šroubech jsou nasunuty vyrovnávací podložky, jejichž pomocí se seřizuje geometrie zadních kol. Všechna spojení s karosérií jsou provedena pomocí ,pružných pouzder, aby se co nejvíce omezilo přenášení hluku, nárazů a vibrací do prostoru pro cestující a snížily se nároky na údržbu.
Příčinou zvýšené hlučnosti zadního kola může být
1. vůle v ložisku - ložisko dotáhnout
předepsaným momentem;
2. opotřebené ložisko - vyměnit společně s nábojem kola;
3. opotřebené nebo uvolněné matice pryžových pouzder dotáhnout požadovaným
momentem nebo vyměnit pouzdra;
4. deformovaný, popř. nevyvážený disk (i s pneumatikou) - vyrovnat nebo kolo
vyvážit.
Vyjmutí zavěšení zadního kola z vozu
Při demontáži zavěšení zadního kola z vozidla je vhodné dodržet tento postup:
1. Po sejmutí ozdobných krytů kol (u
vozů do roku výroby 1976) se povolí šrouby disku kola, vozidlo se zdvihne a zadní
kolo se odmontuje.
2. V brzdové soustavě se zaslepí spodní výtokový otvor nádržky brzdové kapaliny, aby se zamezilo
vytékání brzdové kapaliny při další práci; u' vozů od r. v. 1976, u nichž je
nádržka brzdové kapaliny přímo na hlavním brzdovém válci, se zaslepí přívod
vzduchu do nádržky, např, pryžovým celoobvodovým těsněním pod uzávěr nádržky;odpojí se brzdová hadice tím, že se narovná pojistka na jejím šroubu u
brzdového válečku a šroub se vyšroubuje. Pozor na podložky!
- lano ruční parkovací brzdy se vyvěsí z brzdového táhla po předchozím vyjmutí
závlačky na táhle brzdy;
- vyvěsí se táhlo omezovače brzdného tlaku (z levého příčného ramena po
uvolnění plechové pojistky).
3. Celé zavěšení kola se zdvihne bud
pomocí hydraulického zvedáku, který se podloží pod příčné závěsné rameno,
nebo se rameno podloží špalkem a vůz se spustí níž tak, aby bylo možno v
zavazadlovém prostoru odšroubovat matici pístnice teleskopického tlumiče pérování.
Pak se bud uvolni zvedák,
nebo se opět zdvihne vůz.
4. Odšroubuje se pryžové uloženi
(opěrka) příčného listového pera na příčném závěsném ramenu.
5. Odšroubuji se matice osy příčného závěsného ramena.
6. Příčné závěsné rameno se i s
teleskopickým tlumičem pérováni vyjme ze spodku vozu. Při vyjímání této skupiny
je bezpodmínečně nutné poznamenat si počet a umístění seřizovacích podložek,
které jsou mezi osou příčného závěsného ramena a nosníkem v karosérii. Určují
geometrii kola.
Rozebrání zavěšení zadního kola
Zavěšení demontované předchozím pracovním postupem je možno dále rozložit. Nejdříve se odšroubuje spodní upevňovací matice příčného závěsného ramena a tlumiče pérování a vyjme se spodní šroub. Opět je nutno pečlivě si poznamenat počet, tloušťku a umístění seřizovacích podložek mezi silentbloky příčného ramena a tělesem tlumiče. Pak se uvolní horní matice čepu kola a tlumiče a po vyjmutí šroubu se celý tlumič oddělí. Po odšroubování jednoho vodícího šroubu disku kola a jednoho upevňovacího šroubu se sejme brzdový buben. Víko náboje kola se šroubovákem postupně opatrně odpáčí za současného otáčení nábojem, odšroubuje se matice náboje kola a vyjme se její podložka. Náboj kola se společně s ložiskem stáhne z čepu kola, nejlépe stahovákem. Zadní náboj s ložiskem je účelné stáhnout z čepu jen při výměně ložiska, neboť ložisko se obvykle demontáží poškodí.
Nakonec se provedou práce na brzdové soustavě, vyjmou se brzdové čelisti (viz odst. 3.8.5). Po odšroubování upevňovacích šroubů z čepu kola se uvolní štít brzdy, který se pak sejme.
Kontrola dílů zavěšení zadního kola
Na zavěšení se v, podstatě kontroluje pouze stav příčných závěsných ramen, zda nejsou deformovaná nebo prasklá. Pokud se některá z těchto závad vyskytne, musí se rameno vyměnit za nové. Také je třeba kontrolovat pružná pouzdra v okách příčných závěsných ramen, a to jak na straně ke karosérii, tak na straně teleskopického tlumiče. Pryžové části pružných pouzder musí být nepoškozené a dostatečně pružné. Oka pružných pouzder v příčném ramenu nesmějí být poškozená, vydřená apod., pouzdro se nesmí v oku otáčet ani být volné.
Poškozená pouzdra je nutno vyměnit za nová. Při výměně se nejprve vyšroubují upevňovací matice osy příčného závěsného ramena na karosérii, rameno se vloží do lisu a pružné pouzdro se vylisuje. Doporučuje se první pouzdro vytlačit pouze částečně, aby se dobře vystředila osa ramena při vylisovávání druhého pružného pouzdra.
Sestavení zavěšení zadního kola
Po kontrole jednotlivých dílů zavěšení zadního kola a popř. po jejich výměně za nové se může přistoupit k montáži. Na čep kola se nasadí štít brzdy a přišroubuje se čtyřmi šrouby, které se dotahují momentem 24,5 N m. Brzdový váleček se upevní na štít brzdy, pak se nasadí a seřídí brzdové samostavitelné čelisti způsobem popsaným v odst. 3.8.5. Na čep kola se nasune úplný náboj kola (včetně dvouřadého kuličkového ložiska), nasadí se podložka a pak se našroubuje matice, kterou je třeba dotáhnout předepsaným momentem 137 N m. Matice se po dotažení zajistí zaklepnutím zeslabené části do drážky v čepu kola. Potom se nasadí brzdový buben, jehož třecí plochu je vhodné předem přeleštit smirkovým papírem, a připevní se oběma šrouby. Nakonec se nalisuje (lehce naklepne) víko náboje kola.
Těleso tlumiče pérování se upevní ve své spodní části jedním šroubem s maticí k čepu kol a druhým k příčnému závěsnému ramenu. Přitom je třeba vložit mezi pružná pouzdra a držák tělesa tlumiče pérování seřizovací podložky podle poznámek udělaných při demontáži, tak aby byly zároveň splněny požadavky uvedené v kapitole Seřízení zavěšení zadních kol. Pojistné matice dolního šroubu je třeba pouze mírně přitáhnout. Matice prvního, tj. horního šroubu tlumiče pérování a čepu kola se dotáhne momentem 58,8 N m.
Montáž zavěšení zadního kola do vozu
Při montáži zavěšení zadního kola do vozidla se nejdříve nasune na oba šrouby v nosníku karosérie potřebné množství seřizovacích podložek, pak se nasune příčné závěsné rameno a našroubované matice se jen lehce přitáhnou. Na příčné rameno se připevní pryžová podložka listového pera. Na levé příčné závěsné rameno se nasadí a pojistkou zajistí táhlo omezovače brzdného tlaku zadních kol. Na horní část teleskopického tlumiče pérování se nasune spodní pružné pouzdro a pak se zavěšení kola zasune do otvoru podběhu kola, v zavazadlovém prostoru. Zavěšení se zasunuje bud pomocí hydraulického zvedáku, nebo podepřením soustavy zavěšení kola a spuštěním vozu. Na zasunutý konec tělesa tlumiče se nasune vrchní pružné pouzdro s podložkou a tlumič se dotáhne pojistnou maticí (přitom je třeba přidržet tlumič proti otáčení).
Do štítu zadní brzdy se vloží a připojí lano parkovací brzdy společně s táhlem. Pak se na brzdový váleček připojí brzdová hadice společně s pojistnou podložkou. Šroub se dotáhne a zajistí pojistkou. Po sestavení celé brzdové soustavy se odstraní blokování nádržky brzdové kapaliny a celá brzdová soustava se odvzdušní. Popis odvzdušnění je v odst. 3.8.6. Nakonec se namontuje kolo, vozidlo se spustí na zem a seřídí se (zkontroluje) zavěšení zadních kol.
Obr. 180 Vymezení axiální vůle závěsného ramene kola
a - vzdálenost mezi pouzdry příčného ramene
b - šířka svislé vzpěry (tlumiče)
Seřízení zavěšení zadních kol
Osová (axiální) vůle v závěsu příčného ramena na straně kola se vymezuje vkládáním vymezovacích podložek Sl a S2 mezi držák tělesa tlumiče a pouzdra příčného ramena. tloušťka těchto seřizovacích podložek se stanovuje následujícím postupem.
1. Změří se rozteč a mezi vnitřními čelními plochami pružných pouzder
(obr. 180).
2. Změří se vnější šířka b připojovací vidlice držáku tělesa tlumiče
pérování.
3: Celková tloušťka obou podložek Sl + S2 = (a - b) + 3 mm.
4. Přitom maximální vzájemný přípustný rozdíl v tloušťkách obou podložek
je +-0,5 mm, tj. S1 = S2 +- 0,5 mm (obr. 181).
5. Po zkontrolování se obě podložky a šroub nasadí, pojistná matice tohoto
šroubu se dotáhne momentem 78,4 N m. Vozidlo musí být při dotahování plně
zatíženo (tj. 4 osoby + 40 kg zavazadel) a musí mít předepsaný tlak v pneumatikách.
Při dotahování této matice je třeba také zkontrolovat, zda je osa příčného
listového pera v rovině s podélnou osou vozidla, nebo není-li překročena povolená
tolerance +-2 mm; přitom musí být na každé straně zachována vzdálenost 2 mm mezi
pružnou podložkou listového pera a jeho koncem (viz obr. 181).
Obr. 181 Seřízení odklonu a sbíhavosti zadního kola
1 - upevňovací matice čepu kola; 2 - upevňovací matice čepu kola a příčného ramena na tělese tlumiče pérování; 3 - pryžová opěrka; 4,5 - matice upevnění příčného ramene ke karoserii; 6 - seřizovací podložky; 7 - vedení listového pera; alfa - odklon kola sbíhavost; s1;s2 - seřizovací podložky
4,5 - upevňovací šrouby (s maticemi) příčného ramene; 6 - seřizovací podložky; 8 - čelní upevňovací matice příčného ramene;
Konečné dotažení šroubových spojů zadního zavěšení
Definitivní dotažení matic a šroubů různých spojů s pružnými pouzdry je nutno provést při staticky zatíženém voze. Tím se zabrání nadměrnému namáhání těchto pouzder během provozu. Vozidlo se zatíží tak, aby zatížení odpovídalo hmotnosti 4 osob a 40 kg zavazadel, a pneumatiky se nahustí na předepsaný tlak. Pak se s vozem několikrát popojede dopředu a dozadu, aby se uvolnilo nežádoucí pnutí ve spojích i pneumatikách.¨Po zatížení vozidla a jeho ustálení se momentový klíčem dotáhnou následující spoje:
- pojistná matice šroubu na tělese tlumiče pérování a závěsném ramenu (spodní)
momentem 78,4 N m;
- upevňovací matice čepu příčného
závěsného ramena na karosérii momentem 49 N m;
- pojistná matice upevněni příčného závěsného ramena na jeho čepu momentem 44,1
N m.
Listové pero
Zadní kola jsou odpružena příčně uloženým listovým perem, které má u dvoudvéřového provedení pouze dva listy (u třídvéřového tři listy), mezi nimiž je pro snadnější, měkčí a tišší vzájemný posun vložena vložka z plastu. Tato vložka svými zvýšenými okraji omezuje také vnikání nečistot mezi listy pera, a tím prodlužuje jejich životnost.
Vnější konce pera jsou podepřeny pružnými podložkami, které jsou dvěma šrouby připevněny k příčným závěsným ramenům. Listy pera jsou uprostřed sevřeny sponou. Pero je ve vzdálenosti 205 mm od obou konců připevněno ke karosérii. Toto provedení zaručuje, že příčně uložené listové pero plní kromě pružící a tlumicí funkce i úkol příčného stabilizátoru zadní nápravy.
Princip stabilizátoru (i předního) se dá odvodit z vyobrazení průhybu listového pera při zatížení (obr. 182). Při projíždění zatáčky má vůz tendenci naklánět se na vnější stranu, tzn., že se vzdálenost mezi vnějším kolem a karosérií zmenší, pero se narovnává. Na obrázku se dostává do polohy 3. Tím se ovšem zvedá i druhý konec pera s odlehčeným kolem, které je na vnitřní straně zatáčky, tzn., že i tam se zmenšila vzdálenost mezi kolem a karosérií. Výsledkem je, že na vnější i vnitřní straně vozu
došlo k přibližně stejnému přiblížení kol ke karosérii, tedy ke stejnému poklesnutí zádi. Tendence vozu k naklánění tím byla značně potlačena.
Zdvih zadních kol, a tedy i průhyb listového pera je omezen pryžovými dorazy.
Listové pero nevyžaduje během provozu žádnou údržbu. Přesto je dobré chránit ho před vnikáním nečistot, vody a solí ochranným koženkovým nebo igelitovým obalem.
Obr. 182 Kontrolní hodnoty listového pera vymontovaného z vozidla