Automobily Fiat 127 mají provozní
brzdu kapalinovou a parkovací (ruční) mechanickou. Kapalinová soustava je
dvouokruhová; jeden okruh působí na brzdy předních, druhý na brzdy zadních kol (obr
189). Přední, kotoučové brzdy jsou ovládány jedním válečkem s jedním pístem a
brzdná síla je přenášena přes kluzné uložení třmenu (tzv. plovoucí třmen).
Zadní, čelisťové (bubnové) brzdy jsou jednonáběžné s letmo uchycenými čelistmi
(tzv. plovoucí čelisti) ovládanými jedním brzdovým válečkem se dvěma písty.
Přední i zadní brzdy
jsou samoseřizovací, tzn. se samočinným seřizováním vůle brzd
.
Obr. 189 Schéma brzdové soustavy
1 - spínač brzdových světel |
8 - vyrovnávací nádržka |
2 - pedál brzdy |
9 - rozvodka zadního brzdového
okruhu |
3 - páka parkovací brzdy |
10 - čelist zadní brzdy |
4 - přední kotoučová brzda |
11 - zátěžový omezovač
brzdné síly |
5 - přední brzdový okruh |
12 - ovládací tyč omezovače |
6 - zadní brzdový okruh |
13 - zadní brzdový válec |
7 - hlavní brzdový válec |
|
Mechanická parkovací brzda působí pouze na zadní kola.
Brzdy jsou z hlediska bezpečnosti, a to je nejzávažnější hledisko,
nejdůležitější ústrojí celého vozu. Je proto třeba věnovat jejich poznání,
kontrole, údržbě a seřizování maximální pozornost a každou práci zkontrolovat
raději dvakrát. Na to, že i brzdy se musejí zabíhat, se nesmí zapomenout nejen u
nového vozu, ale i po výměně brzdových destiček, čelistí, těsnění ve válečcích atd.
Brzdová soustava je naplněna originální kapalinou Fiat s modrou etiketou, která
odpovídá normě SAE J 1703b. To znamená, že je mísitelná s brzdovými kapalinami
vyhovujícími této normě. Z československých
kapalin je to Synthol HD 190 (zelená}, příp. HD 205 (žlutá). Naše červená
kapalina se nesmí používat, protože nemá potřebné vlastnosti a je vyrobena na jiné
bázi.
Při malém úniku brzdové kapaliny je možné originální náplň dolít naší,
kapalinou Synthol HD 190 nebo HD 205. Při větší ztrátě je lépe původní náplň
vypustit, brzdovou soustavu propláchnout novou kapalinou nikoli lihem -, naplnit
čerstvou kapalinou a odvzdušnit.
Brzdová soustava se skládá z dělené nádržky brzdové kapaliny, hlavního
brzdového válce, brzdového potrubí a hadic, zátěžového omezovače brzdného tlaku
v okruhu zadních kol, brzdových válečků a vlastních brzd.
Hlavní technická data brzdové soustavy jsou v tab. 41.
Tabulka 41. Brzdy. Technická data
Přední brzda |
|
druh |
kotoučová |
brzdové kotouče |
|
průměr |
227 mm |
jmenovitá tloušťka |
9,95
až 10,15 mm |
nejmenší tloušťka
po přebroušení |
9,35 mm |
nejmenší tloušťka
po opotřebení |
9,0 mm |
největší
přípustná axiální výchylka (házení) |
0,15 mm |
třmen brzdy |
plovoucí s jedním brzdovým
válečkem |
průměr brzdového
válečku |
48 mm |
|
|
seřízení vůle mezi
brzdovými destičkami a kotoučem |
samočinné |
vzdálenost mezi
vnitřními plochami brzdového obložení |
>= 10,5 mm |
nejmenší přípustná
tloušťka brzdového obložení |
1,5 mm |
Parkovací brzda |
ruční, mechanická,
působící na zadní kola. |
Zadní brzda |
|
druh |
bubnová
(čelisťová), plovoucí čelisti se samočinným vymezováním vůle |
průměr bubnu |
185,24 až 185,53 mm |
největší
přípustné zvětšení průměru přesoustružením o |
0,8 mm |
největší
přípustný průměr po opotřebení |
186,83 mm |
brzdové obložení |
|
rozvinutá délka |
180 mm |
šířka |
30 mm |
tloušťka: nové
obložení |
4 2 až 4,5 mm |
nejmenší
přípustná |
1,5 mm |
průměr brzdového
válečku |
19,05 mm (3/4") |
průměr hlavního
brzdového válce |
19,05 mm(3/4") |
zátěžový omezovač
brzdového tlaku |
působí na zadní kola |
převod |
0,46 |
Nádržka brzdové kapaliny
Nádržka vyrobená z průhledného
plastu je dvoukomorová s jedním společným nalévacím otvorem. Víko nalévacího
hrdla je opatřeno odvzdušňovacím ventilem, který spojuje prostor nad kapalinou s
vnějším ovzduším a vyrovnává podtlak vznikající po sešlápnutí brzdového
pedálu. U vozů od roku výroby 1976 je nádržka brzdové kapaliny přemístěna z
podběhu levého blatníku přímo na hlavní brzdový válec a její odvzdušnění je
provedeno dvěma zářezy v šroubení víka nádržky. Součástí víka je u tohoto
provedení i indikátor
(plovák s kontakty) minimální hladiny brzdové kapaliny v nádržce.
Přední polovina nádržky zásobuje kapalinou přední část hlavního brzdového
válce, a tím i zadní brzdy. Zadní polovina nádržky zásobuje druhou část hlavního
válce a přední brzdy. Toto uspořádání zajišťuje při poruše jednoho brzdového
okruhu spolehlivou funkci druhého okruhu.
Indikátor hladiny brzdové kapaliny
Součástí nového provedení
nádržky brzdové kapaliny umístěné přímo na hlavním brzdovém válci je indikátor
hladiny brzdové kapaliny. Je tvořen plovákem a kontaktem pro signalizaci nadměrného
poklesu hladiny. Stisknutím pryžového krytu na víku nádržky se kontroluje funkce
indikátoru. Kontrolní žárovka poklesu hladiny brzdové kapaliny je společná se
žárovkou signalizující zatažení parkovací brzdy (ve spodní části rychloměru).
Předchozí modely měly indikaci poruchy v jednom z brzdových okruhů, která byla
založena na tomto principu: pokles tlaku v jednom z brzdových okruhů způsobil
vychýlení válečku v T rozvodce, umístěné v brzdovém okruhu v motorovém prostoru
na levém podběhu, na jednu stranu, a tím sepnutí kontaktu varovného světla.
Hlavní válec brzdy
Hlavní válec brzdy (obr. 190) je
přímo ovládán od brzdového pedálu. Je proto připevněn pod náhradním kolem na
dělicí stěnu mezi motorovým prostorem a prostorem pro cestující. Sešlápnutím
brzdového pedálu je kapalina vytlačována z obou komor hlavního válce brzdy do
brzdového potrubí a dále k jednotlivým kolům.
Jako náhradní díl se dodává většinou pouze celý válec brzdy nebo jeho
těsnění. Těleso hlavního válce brzdy ani písty a pružiny se jako náhradní díly
nedodávají. Při jejich poruše se pak musí vyměnit celý hlavní válec brzdy.
1 - těleso brzdového
válce s víkem |
8 - těsnící manžety |
2 - napojení zadního
brzdového okruhu |
9 - šrouby s těsněním
pro přední a zadní těleso pístu |
3 - přívod od vyrovnávací
nádržky (pro zadní okruh) |
10 - přední těleso
pístu |
4 - napojení předního
brzdového okruhu |
11 - podložka |
5 - přívod od vyrovnávací
nádržky (pro přední okruh) |
12 - vymezovací
pouzdro |
6 - těsnící kroužek |
13 - pružina s opěrkou |
7 - pružiny |
14 - zadní těleso pístu |
Demontáž a
kontrola hlavního válce brzdy
U vozů s nádržkou brzdové kapaliny na
vnitřním levém podběhu předního kola se při demontáži hlavního válce brzdy z
vozidla nejdříve sejme víko této nádržky a spodní odtokové otvory se vhodným
způsobem utěsní, aby po odpojení přívodních hadic k hlavnímu válci brzdy
nevytékala brzdová kapalina. U vozů s nádržkou umístěnou přímo na hlavním válci
brzdy tento úkon odpadá.
Pak se brzdové potrubí vedoucí k předním brzdám a k omezovači brzdového tlaku v
zadním brzdovém okruhu odpojí uvolněním jejich koncovek (dutých šroubů) na
hlavním válci brzdy. Po odšroubování dvou matic se hlavní válec brzdy vyjme z
vozidla. Je-li nádržka brzdové kapaliny součástí hlavního válce brzdy, odpojí se
před vyjmutím z vozu elektrické vedení k indikátoru hladiny a po vyjmutí hlavního
válce brzdy z vozu se z nádržky vylije brzdová kapalina do připravené čisté nádoby, aby se mohla
opět použít.
Další demontáž se provádí na pracovním stole. Vyšroubuje se šroubení
přívodů brzdové kapaliny od nádržky (u provedení _s nádržkou na hlavním válci
brzdy tato činnost odpadá). Krycí manžeta (obr. 190) se sejme ze zářezu na tělese
válce, vyšroubují se dorazové šrouby na spodní části válce a šroubový uzávěr.
Teprve pak se mohou vyjmout z hlavního válce brzdy vratné pružiny, jejich misky,
pryžová těsnění a přídavné kroužky. Písty, tlačné pružiny a pryžové
těsnění je nutno
pečlivé prohlédnout, zda nejsou opotřebeny. Nejlépe je ovšem při zpětné montáži
použít nové díly, zejména pryžová těsnění.
Vnitřní stěny hlavního válce brzdy a povrch pístů musí být naprosto hladké,
bez zjevných nerovností, skvrn rzi a zdrsněných míst. Malé povrchové vady lze odstranit lapováním. Přehlazení
vnitřního povrchu hlavního válce brzdy je možné, jen jsou-li nerovnosti malé. Jinak
je nebezpečí, že se vnitřní průměr zvětší nad přípustnou mez. Při dokonale
hladkém povrchu zmíněných dílů se zamezí ztráty brzdové kapaliny, rychlé
opotřebení pístů a pryžových těsnění.
Před složením hlavního válce brzdy je třeba jeho jednotlivé díly řádně omýt
v brzdové kapalině, jíž bude naplněna brzdová soustava. K mytí je možno použít i
líh nebo benzín (za předpokladu dokonalého osušení, nejlépe stlačeným vzduchem).
Přitom je třeba zamezit jakýkoli dotyk jednotlivých dílů s oleji, benzínem,
petrolejem a naftou, protože tyto látky působí agresivně na pryžové těsnicí
díly.
Při skládání hlavního válce brzdy je pracovní postup opačný než při
demontáži. Jednotlivé díly je třeba před smontováním jemně potřít brzdovou
kapalinou. Po skončení montáže je nutné brzdovou soustavu odvzdušnit.
Zátěžový omezovač
brzdného tlaku
Zátěžový omezovač brzdného tlaku v okruhu zadních kol je zařízení, které
podstatně zvyšuje aktivní bezpečnost jízdy. Upravuje tlak v brzdových válečcích
zadních kol v závislosti na zatížení zadní nápravy vozidla. Při brzdění je
vlivem klopného momentu zadní část vozu odlehčována, a proto je nutné k zamezení
zablokování zadních kol omezit i velikost brzdného tlaku. Působením omezovače se
sníží tlak brzdové kapaliny přicházející do brzdových válečků zadní nápravy,
a tím i brzdná síla. Čím je brzdění intenzivnější, resp. čím je zadní
náprava více odlehčena, tím víc je redukován tlak kapaliny a
tím menší silou jsou zadní kola brzděna. Samozřejmé regulátor reaguje také na
statické zatížení, tzn., že plně zatížený vůz má zadní nápravu více
brzděnou než vůz zatížený jenom řidičem.
Těleso omezovače je připevněno na karosérii uprostřed vozidla v blízkosti
zadního listového pera, Omezovač je ovládán zkrutnou tyčí, jejíž druhý konec je
připevněn k spodnímu trojúhelníkovému příčnému ramenu za levým zadním
tlumičem pérování.
Omezovač se seřizuje (obr. 191) takto:
1. Povolit upevňovací a seřizovací šrouby tělesa omezovače.
2. Uvolnit spojovací rameno 4 od kotevního čepu příčného ramena 11.
3. Zkontrolovat, zda konec osy 3b zkrutné tyče 3 je vzdálen 43 +- 5 mm od středu
lůžka pryžového dorazu.
4. Ochrannou manžetu povytáhnout tak, aby bylo možno zkontrolovat, zda se konec
tyče dotýká pístu omezovače. Pokud se nedotýká, povolit šrouby a omezovač
nasměrovat tak, aby se píst 8 lehce dotýkal konce 3a zkrutné tyče 3:
5. Dotáhnout nejdříve spodní a pak horní šrouby předepsaným
momentem 25 N m.
6. Kotevní spojku 4 spojit s příslušným čepem 5 příčného spodního ramena 11
a zasunout pérovou pojistku.
Tím je omezovač správně nastaven. Při namátkových kontrolách spodku vozu je
vhodné přesvědčit se, zda není uvolněn nebo přerušen spoj mezi zkrutnou tyčí a
příčným ramenem (pérová pojistka - spojka)
Obr. 191 Zátěžový omezovač brzdného
tlaku a jeho seřízení
A - vedení brzdové
kapaliny od hlavního brzdového válce |
5 - upevňovací čep |
B - vedení brzdové
kapaliny z omezovače k brzdovým válečkům zadních kol |
6 - třmen |
1 - zátěžový
omezovač brzdné síly |
7 - upevňovací a seřizovací
šrouby omezovače |
2 - lůžko pryžového
dorazu |
8 - píst omezovače |
3 - zkrutná tyč |
9 - ochranná manžeta |
3a - konec zkrutní tyče
na straně omezovače |
10 - čep omezovače |
3b - konec zkrutné tyče
v místě zakotvení |
11 - výkyvné rameno |
4 - kotevní spojka
mezi zkrutnou tyčí a výkyvným ramenem |
12 - nosný třmen
omezovače |
.
Brzdové
potrubí a hadice
Brzdové hadice zajišťují přívod brzdové kapaliny do hlavního válce brzdy
(kromě dále uvedené výrobní změny) a do brzdových válečků jednotlivých kol:
Brzdové potrubí je kovové. Rozvádí kapalinu z hlavního válce brzdy do předních
podběhů, popř. přes indikátor poruchy brzdového okruhu k omezovači brzdného tlaku
zadního okruhu a odtud do zadních podběhů.
Vozy do roku výroby 1976 mají nádržku brzdové kapaliny umístěnu na levém
podběhu a brzdové hadice spojují obě komory této nádržky s hlavním válcem brzdy.
Vozidla od roku 1976 mají nově tvarovanou nádržku brzdové kapaliny umístěnu
přímo na hlavním válci brzdy, a proto byly spojovací hadice zrušeny.
Vedení brzdové kapaliny nevyžaduje
během provozu žádnou údržbu. Ovšem pečlivá kontrola celého vedení brzdové
kapaliny je velmi důležitá, neboť tím lze předejít poruchám brzd a případným
škodám. Proto je třeba provádět kontrolu pravidelně, a také při sebemenší poruše brzd. Kontroluje se:
- bezvadný stav brzdového potrubí i hadic rozvodu brzdové kapaliny nikde nesmějí
být žádná promáčklá místa ani trhliny, v blízkosti vedení nesmějí být
žádné ostré hrany, o něž by se hadice mohly poškodit;
- zda brzdové hadice vyrobené z opředené
pryže nepřišly do styku s minerálními oleji ani s mazadly; silným tlakem na brzdový
pedál se kontroluje, zda se hadice někde nenadouvají;
- zda jsou držáky brzdového potrubí pevné, protože při jejich uvolnění vzniká
během provozu chvění, které může způsobit až zlomeni brzdového potrubí;
- zda nikde neuniká brzdová kapalina ze spojů nebo brzdových válečků; prosakuje-li
kapalina u spojů, je možné pokusit se spoj dotáhnout, ale nesmí se přitom pootočit
vedení.
Ve sporných případech, kdy nelze zcela zaručit neporušenost, je nutno celý díl
vyměnit. Jakákoli nedbalost zde může mít za následek nedozírné hmotné škody a
tragédie.
Nezávisle na stavu brzdových hadic doporučuje výrobce po ujetí 100 000 km nebo po
5 letech provozu všechny hadice vyměnit. Má se tím vyloučit náhlé poškození
brzdových hadic stářím nebo únavou.
Po delším čase může dojít i k porušení brzdového potrubí korozí. Proto
výrobce doporučuje brzdovou kapalinu vyměnit po ujetí asi 60 000 km nebo po 2 letech
provozu.
Při generální opravě vozidla se obvykle brzdové hadice a potrubí vyměňují.
Kotoučové brzdy
předních kol
Na vozech Fiat 127 a Fiat 128 se používají u předních kol kotoučové brzdy s tzv.
plovoucím brzdovým třmenem, který má pouze jeden píst (obr. 192). Při brzdění
přitlačí píst vnitřní brzdovou destičku na vnitřní stranu kotouče, přitom
vznikne v axiálním směru stejně velká reakční síla, která posune brzdový třmen v jeho uložení proti směru pohybu pístu, takže
třmen přitlačí na kotouč i vnější brzdovou destičku. Po uvolnění tlaku se píst
snaží vrátit do výchozí polohy, ale je brzděn svým pryžovým těsnicím kroužkem.
Tímto způsobem se automaticky vymezuje zpětný posun pístu, a tím i vzdálenost mezi
brzdovými destičkami a brzdovým kotoučem.
Obr. 192 Řez třmenem kotoučové brzdy
1 - brzdové obložení (destičky); 2
- těleso brzdy (třmen); 3 - manžeta pístu; 4 - těsnící kroužek; 5 -
brzdový váleček; 6 - píst
Demontáž
brzdového třmenu a výměna destiček
Před každou prací na brzdách je vhodné brzdy důkladně umýt teplou vodou se
saponátem a osušit, nejlépe stlačeným vzduchem. K mytí se nesmí používat
minerálních rozpouštědel, která by poškodila pryžovátěsnění brzdových válců. Je samozřejmé, že před mytím byl vůz zvednut,
podložen a byla sejmuta kola.
Nejdříve se utěsní spodní otvory nádržky brzdové kapaliny, aby brzdová
kapalina při další práci neunikala (popř. stačí utěsnit odvzdušnění víka
nádržky).
Odpojí se brzdová hadice od brzdového třmenu. Dále se
provedou následující práce (obr. 193).
1. Kleštěmi nebo vratidlem od klíče na svíčky se vyjmou zajišťovací drátová
pera kluzných destiček.
2. Kluzné destičky se mírným poklepáváním na trn vytlačí ze svého uložení
směrem k převodce.
3. Brzdový třmen se zatlačí co nejvíc dolů, horní část se vykloní a celý
třmen se vyjme z držáku.
4. Z držáku třmenu se vyjmou nebo mírně vypáčí brzdové destičky, popř.
přítlačná plochá pera destiček.
Při výměně brzdových destiček se provádí pouze operace 1 až 4 (brzdovou hadici
není třeba odpojovat). Vyjmuté destičky je třeba pečlivě prohlédnout, a je-li
tloušťka obložení menší než 1,5 mm (tj. zmizí-li opotřebením středová drážka
v obložení), je nutno destičky vyměnit za nové. Brzdové destičky se dodávají ve
dvou provedeních, s
bílým nebo hnědým pruhem. Do jednoho vozidla lze montovat pouze destičky stejného
označení.
Po vymontování brzdových destiček se obvykle zjistí, že vnitřní destička,
která byla u brzdového válečku, je více opotřebena než vnější. Je to způsobeno
tím, že během provozu vzrůstá odpor na kluzném vedení třmenu, vnější brzdová
destička je tím přitlačována k brzdovému kotouči menší silou, a proto se i méně
opotřebí. Pokud tloušťka více opotřebované destičky neklesne pod stanovenou mez
1,5 mm, je možné při zpětné montáži destičky prohodit, tj. vnější, méně opotřebenou dát na
vnitřní stranu a obráceně, i když výrobce tuto záměnu nedoporučuje.
Při demontáži je vhodné překontrolovat stav pryžové těsnicí prachové manžety
válečku (podrobněji v následujícím textu)
.
Obr. 193 Demontáž brzdových destiček
1 - držák brzdových čelistí ; 2 -
kluzná destička; 3 - drátěná spona;
Rozložení
brzdového třmenu
Při rozložení brzdového třmenu
přední kotoučové brzdy je třeba nejprve sejmout pryžovou ochrannou manžetu z
drážky v tělese třmenu. Je-li poškozena, je třeba ji neprodleně vyměnit. Prach a
nečistoty vnikající poškozenou manžetou ztěžují a postupně až znemožní
zpětný pohyb pístu po uvolnění tlaku na pedál, brzda pak stále brzdí, vůz táhne
ke straně a brzdové destičky jsou ve velmi krátké době opotřebeny.
Dojde-li k této závadě, je nutno rozložit brzdový třmen a vyměnit těsnicí
kroužek pístu současné s vyčištěním celého válečku. Píst se vytlačí z válce
stlačeným vzduchem. Proud vzduchu se vede přívodem brzdové kapaliny. Po vyjmutí
pístu se` vyjme z drážky pryžový těsnicí kroužek, vše se řádně očisti čistou
brzdovou kapalinou nebo vodou se saponátem. Při čištění vodou je nutné součásti ihned osušit a
konzervovat, jinak vzniká nebezpečí rychlé povrchové koroze.
Plochy pístu i válce nesmějí mít rýhy ani být jinak opotřebeny. Zjistí-li se
jakákoli závada, je třeba díly vyměnit.
Složení a
montáž brzdového třmenu
Po kontrole, popř. výměně
opotřebených a vadných dílů se těsnicí kroužek nejdříve nasune do drážky ve
válečku. Před zasunutím pístu se lehce potřou styčné plochy brzdovou kapalinou a
píst se vsune do válečku až do zadní polohy (na doraz). Pak se připevní pryžová
ochranná manžeta, jejíž zesílená část musí správně sedět v drážce třmenu.
Smontovaný brzdový třmen se do držáku zamontuje stejným pracovním postupem,
jakým probíhá zpětná montáž brzdových destiček:
1. Brzdové destičky a jejich plochá přítlačná pera se zasunou do držáku
třmenu.
2. Brzdový třmen se nasadí nejprve dolní a pak horní částí do držáku třmenu
a třmen se v držáku upevní zasunutím kluzných destiček. Pro snížení třecích
odporů je možno styčné plochy brzdového třmenu a kluzných destiček před
smontováním potřít lehce tukem.
3. Kluzné (zajišťovací) destičky se po usazení zajistí proti samovolnému posunu
pojistnými drátovými pery.
Tím jsou ukončeny práce spojené s výměnou brzdových destiček. Byl-li
demontován celý brzdový třmen, je nutno ještě připojit brzdovou hadici, dotáhnout
šroubení hadice a zajistit ho plechovou pojistkou. Pak se uvolní spodní otvory v
nádržce brzdové kapaliny (pokud byly utěsněny) a v případě potřeby se doplní
brzdová kapalina. Nakonec se brzdy odvzdušní.
Pokud byly vyměňovány pouze brzdové
destičky, neodvzdušňují se. Po ukončení jakékoli práce s brzdami - ať již
předními nebo zadními - je nutné vždy je zkontrolovat. Po výměně destiček je
třeba s novými destičkami jezdit prvních několik set kilometrů opatrněji', protože
i brzdy se musí zaběhávat. Při pravidelné péči o brzdy a při běžném provozu
vydrží původní destičky 20 000 až 35 000 km.
Demontáž a
montáž brzdového kotouče, kontrola
Jsou-li sejmuty brzdový třmen, brzdové
destičky i jejich plochá pera, je možno bez demontáže brzdového kotouče z kola
zkontrolovat pravoúhlost plochy kotouče k ose kola. Číselníkový úchylkoměr se
nasadí měřicím hrotem asi 2 mm od vnějšího obvodu brzdového kotouče na plocha
kotouče a při jeho pomalém otáčení se měří boční výchylka. Maximální přípustná tolerance je 0,15 mm.
Je-li výchylka větší, je třeba nechat neprodleně kotouč přebrousit.
Přebroušením se ale nesmí zeslabit pod 9,35 mm.
Pokud by se při měření zjistila odchylka větší než 0,15 mm a tento kotouč by
se dále používal, je nebezpečí nadměrného opotřebení předního ložiska kola,
popř. i jeho zničení. Poškozený nebo jinak opotřebovaný kotouč je třeba ihned
vyměnit. To platí i v případě, kdy se zjistí, že třecí plochy brzdového kotouče
mají hluboké rýhy, které není možno povoleným přebroušením odstranit.
Je-li při kontrolním měření brzdový kotouč tlustý 9 mm a méně, tedy 0,35 mm
uvažovaných na opotřebení provozem je již vyčerpáno, je třeba takový kotouč
vyměnit jako dále nepotřebný.
Brzdový kotouč se z náboje kola demontuje po uvolnění dvou šroubů (jeden má
čep pro nasazování kola), které ho k náboji připevňují, pomocí stahováku.
Při zpětné montáži se brzdový kotouč nasadí na náboj kola a připevní se
oběma šrouby. Je vhodné potřít styčné plochy grafitem (příp. mírně přebrousit smirkovým plátnem nebo pilníkem).
Čelisťové brzdy
zadních kol
Čelisťová brzda je tvořena jedním
brzdovým válečkem s dvěma písty a dvěma čelistmi v tzv. plovoucím uložení.
Čelisti jsou opatřeny samočinným seřizovacím ústrojím, které automaticky
nastavuje provozní vůli mezi čelistí a brzdovým bubnem. Samočinné ústrojí je
zobrazeno na obr. 194. Po uvolnění brzdového pedálu se čelisti působením vratných
pružin oddálí od bubnu pouze o vzdálenost, která je určena vůlí mezi čepem a
pouzdrem. V oválném
otvoru čelisti je toto zařízení upevněno pomocí třecích podložek se silnou
pružinou. Třecí síla ve styčné ploše musí být větší, než je vratná síla
pružin. V opačném případě je nutné provést kontrolu, popř. výměnu (viz další
text).
Obr. 194 Samoseřizovací zařízení
zadních brzd
1 - pojistný kroužek; 2 - podložka;
3 - třecí podložka; 4 - pružina; 5 - pouzdro; 6 - brzdová čelist;
Demontáž zadní
čelisťové brzdy, výměna čelistí
Nejdříve se zdvihne zadní část vozu,
vůz se bezpečně podloží a sejme se kolo. Odvzdušňovací otvory v nádržce brzdové
kapaliny se utěsní, aby kapalina nevytékala. Při výměně brzdových čelistí není
třeba utěsňovat nádržku brzdové kapaliny, protože se brzdový váleček
nedemontuje. Sejme se brzdový buben, který je na náboji kola pouze nasazen a
přišroubován dvěma šrouby, z nichž jeden má hlavu s vodicím čepem pro
nasazování kola. Obvykle nelze buben sejmout jen rukou, protože tomu brání značně zkorodovaný povrch ve
styku mezi bubnem a nábojem kola. Proto je třeba použít stahovák, před jehož
nasazením se opatrně vypáčí plechové víčko náboje.
Aby se při příští demontáži bylo možno obejít bez stahováku, je třeba před
zpětnou montáží bubnu mírně přebrousit smirkovým plátnem nebo pilníkem stykovou
plochu mezi bubnem a nábojem kola. Dále se pomocí trnu (je možno použít i vratidlo
ke klíči na svíčky nebo speciální kleště) sejmou obě vratné pružiny z čelistí
a písty brzdového válečku se zajistí převázáním drátem nebo motouzem. Stlačením a
pootočením misek se uvolní kolíky plovoucího uložení ve spodní části čelistí,
a ty se po vhodném natočení náboje (vybráním k samoseřizovacím elementům) vyjmou.
Je třeba si zapamatovat polohu páky ruční brzdy, která zapadá do horní části zadní čelisti.
Demontuje-li se celá čelisťová brzda (tedy nikoli jen čelisti), odpojí se po
odjištění plechové pojistky a odšroubování dutého šroubu brzdové
hadice od brzdového válečku. Pak se brzdový váleček po vyšroubování dvou
připevňovacích šroubů sejme se štítu brzdy.
Montáž brzdových čelistí se provádí opačným pracovním postupem. Montáž
zadních čelisťových brzd je popsána dále.
Brzdový váleček
zadních kol
Vyjmutý brzdový váleček .je možno
dokonale zkontrolovat pouze po jeho rozložení. Nejdříve se z tělesa brzdového
válečku sejmou ochranné pryžové manžety. Tím se uvolní oba písty, které se
rovněž vyjmou. Nakonec se z tělesa brzdového válečku vyjmou oba těsnicí pryžové
kroužky, misky s tlačným perem a z boku tělesa se vyšroubuje odvzdušňovací šroub. Rozložený váleček je na obr.88.
Obr. 88 Rozložený váleček čelisťových
brzd
1 - těleso válečku; 2 - manžeta; 3
- píst; 4 - těsnění; 5 - talířky; 6 - ružina;
Rozložený brzdový váleček se podrobí pečlivé kontrole. Sleduje se, zda jsou
vnitřní plochy válečku i pístu naprosto hladké. Vůle mezi písty a vnitřním
povrchem válečku nesmí být příliš velká, písty ve válečku musí být pouze
volně posuvné. Malé povrchové nedostatky lze odstranit vyhlazením styčných ploch,
např. lapováním. Tím se zamezí možné ztráty kapaliny i rychlé opotřebení
pístů a těsnicích pryžových kroužků. Je samozřejmé, že vyhlazení musí být co
nejjemnější, aby vnitřní
průměr válečků zůstal zachován (v provozních tolerancích). Opěrka čelisti se
zářezem je do vlastního pístu naražena a obvykle ji nelze pro silnou korozi oddělit.
Vyjmuté tlačné pero je třeba také překontrolovat, a je-li unavené, vyměnit.
Pečlivé se musí zkontrolovat těsnicí pryžové kroužky, ale nejlépe je při každé
demontáži brzdového válečku oba těsnicí kroužky preventivně vyměnit za nové.
Pryžové ochranné manžety se vyměňují pouze v případě, že jsou zjevně
poškozené nebo příliš staré a popraskané.
Brzdový váleček se složí opačným pracovním postupem. Před složením je
vhodné všechny díly jemně potřít brzdovou kapalinou. Při sestavování se nesmí
použít násilí, aby se nepoškodily těsnicí plochy. Po nasazení obou manžet se
zkontroluje, zda se písty pohybují volně, pouhým tlakem ruky.
Brzdové čelisti
zadních brzd
Povrchově zaolejované nebo jinak
znečištěné brzdové obložení zadních čelisťových brzd se musí řádně
vyčistit (drátěným kartáčem). Promaštěné obložení nelze prakticky nikdy zcela
odmastit, a proto musí být vyměněno: Je-li brzdové obložení mastné, je nutné
zjistit místo prolínání brzdové kapaliny do brzdového bubnu a závadu ihned
odstranit.
Během provozu je třeba kontrolovat míru opotřebení brzdového obložení, a to
dvěma okénky v brzdových bubnech. Minimální přípustná tloušťka brzdového
obložení je 1,5 mm. Každá čelist se kontroluje na třech místech - nahoře,
uprostřed a dole.
Na demontovaném brzdovém obložení se sleduje, není-li pokroucené a nemá-li
patrné trhlinky. Vadné obložení špatně přiléhá na brzdový buben a snižuje
účinnost brzd, proto je nutné takové obložení vyměnit
Čep (kolík) plovoucího uložení brzdové čelisti se musí v čelisti volně
pohybovat. Rovněž musí být v bezvadném stavu všechny díly samoseřizovacího
ústrojí, tj. tlačná pružina, třecí podložky, podložka i pojistný kroužek.
Vyjmutím tohoto kroužku kleštěmi s kulatými špicemi se po předchozím stlačení
silné pružiny (nejlépe přípravkem) všechny díly uvolní. Pozor na možnost
poškození třecích příložek. Před složením samoseřizovacího
ústrojí se musí zkontrolovat jeho pružina. Ke stlačení pružiny na délku 9,5 mm se
musí použít síly 450 +- 39 N.
Při montáži seřizovacího ústrojí se nejprve jednotlivé díly vloží do
oválného otvoru žebra brzdové čelisti v pořadí podle obr. 194 a po stlačení se
zajistí pojistným kroužkem.
Každá zadní čelisťová brzda má jednu horní a jednu dolní vratnou pružinu.
Obě musí být v bezvadném stavu, vadné se musí vyměnit. Na jejich stavu totiž
závisí nejen vracení čelistí po brzdění, ale i správná funkce seřizovacího
zařízení.
Správná činnost seřizovacího ústrojí se kontroluje po nasazení obou brzdových
čelistí a jejich vratných pružin. Sešlápnutím brzdového pedálu se čelisti
rozevřou (čelisti je nutno zajistit drátem, aby se váleček při svém maximálním
roztažení nerozložil) a při rychlém uvolnění pedálu se kontroluje, zda třecí
podložky neumožňují sklouznutí čelistí zpět. Pokud ano, překonaly vratné
pružiny třecí odpor seřizovacího ústrojí a je nutné ústrojí opět přezkoušet,
zejména zkontrolovat tlačné pružiny i třecí podložky, popř. i vratné pružiny
čelistí a vadné díly vyměnit.
Bubny zadních brzd
Kontrola brzdových bubnů se
zaměřuje na posouzení stavu třecích ploch, nemají-li silné a hluboké rýhy, a na
změření eventuální ovality bubnu. Je-li porušena kruhovitost třecí plochy, je
třeba buben přesoustružit a vyhlazením odstranit stopy po soustružnickém noži. Tak
se zabrání nadměrnému otěru, a tím i rychlému opotřebení brzdového obložení a
také zmenšení účinnosti brzd.
Přesoustružit brzdový buben lze o 0,8 mm na průměru, aby zůstala rezerva 0,5 mm
na provozní opotřebení do maximálního přípustného průměru brzdového bubnu (viz
tab. 41).
Montáž zadních
čelisťových brzd
Po přezkoušení jednotlivých dílů
zadních brzd a jejich případné výměně nebo provedených opravách se zadní brzdy
opět smontují. Brzdový váleček se upevní na štít brzdy dvěma šrouby s pružnými
podložkami, které se dotáhnou předepsaným momentem 9,8 N m. Hadice brzdové kapaliny
se přišroubuje na brzdový váleček, pevné se dotáhne a zajistí pojistkou. Hadice se nesmí při
dotahování pootočit. Před nasazením brzdových čelisti se
zkontroluje, zda je seřizovací ústrojí v krajní poloze, tj. nejblíže obloženi.
Pak se vsadí brzdové čelisti, které musí svými konci dolehnout nahoře přesně do
zářezu opěrky pístu brzdového válečku i do pák ruční brzdy a dole do osazeni na
štítu brzdy. Do brzdových čelistí se vsunou kolíky plovoucí
ho uloženi s miskami a pružinami. Po nasazení horní a spodní vratné pružiny se
mírným poklepem vystředí obě čelisti tak, aby bylo možno brzdový buben lehce nasadit. Nasazený buben se
zajistí dotažením obou šroubů.
Pokud byly měněny brzdové čelisti, popř. jejich obložení, musí se také
seřídit ruční brzda. Nakonec se odstraní utěsnění v nádržce brzdové kapaliny
(pokud byly výtoky utěsněny) a celá brzdová soustava se odvzdušní.
Odvzdušnění
brzdové soustavy
Odvzdušnění kapalinových brzd je
důležitý úkon, zcela nezbytný pro bezvadnou funkci brzdového systému. Po každém
zásahu do brzdové soustavy (pracuje-li se s brzdovou kapalinou) je nutné soustavu
odvzdušnit. Při odpojování brzdových hadic vnikne do brzdových okruhů vzduch, což
negativně ovlivní účinnost brzd a zvětší volný krok brzdového pedálu, a vzniklá
elastická poddajnost pedálu může způsobit, že vozidlo nelze vůbec zabrzdit.
K dobrému odvzdušnění brzd je třeba dvou pracovníků, z nichž jeden (pomocník)
podle pokynů seřizujícího sešlapuje a povoluje brzdový pedál. Před započetím
práce se zkontroluje výška hladiny brzdové kapaliny v nádržce, a je-li třeba,
doplní se kapalina do nádobky až po hrdlo. Podle potřeby je možné odvzdušnit bud
jeden, nebo oba brzdové okruhy. Při odvzdušňování se nejprve odvzdušní brzdový
váleček toho kola příslušného okruhu, které je nejvíce vzdáleno od hlavního
válce brzd, tj. váleček pravého zadního kola a pak levého zadního kola, popř. dále pravého
předního a nakonec levého předního kola. Odvzdušnění samé se lépe provádí při
sejmutých kolech, kdy jsou odvzdušňovací šrouby válečků lépe přístupné. Při
práci je nutné dodržet následující postup.
1. Na očištěný odvzdušňovací šroub
se nasadí pryžová hadice, jejíž druhý konec se ponoří do průhledné nádoby
naplněné asi do jedné čtvrtiny brzdovou kapalinou.
2. Pomocník několikrát sešlápne brzdový pedál a drží ho v sešlápnuté
poloze. Očkovým nebo trubkovým klíčem se povolí odvzdušňovací šroub. Když
pomocník došlápne pedál až na podlahu vozu, šroub se opět dotáhne, a teprve potom
pomocník pedál uvolní (viz. násl. poznámka).
3. Předchozí operace se provádí tak dlouho, až z hadice nevycházejí vzduchové
bubliny. Je bezpodmínečně nutné průběžně kontrolovat hladinu brzdové kapaliny v
nádržce a včas ji doplňovat.
4. Nevycházejí-li již žádné bubliny, pomocník podrží pedál sešlápnutý,
odvzdušňovací šroub se dotáhne, pedál se uvolní, sejme se hadice a popř. se
nasadí pryžová ochranná čepička.
Uvedeným způsobem se odvzdušni brzdové válečky všech kol. Po skončení práce
nesmíme zapomenout doplnit brzdovou kapalinu v nádržce na předepsanou výši.
Brzdová kapalina, která vytekla při odvzdušňování z brzdové soustavy, je
obyčejně značně znečištěná. Přesto je ji možno v nouzi použít. Po ustálení a
přefiltrování se může čistá část (nikoli kal) nalít přes několikrát
přeloženou dámskou punčochu zpět do zásobní nádržky.
Byl-li brzdový systém zcela vyprázdněn, je třeba při jeho naplňování a
odvzdušňování postupovat tak to:
1. odvzdušňovací šrouby všech kol se povolí o několik otáček;
2. do brzdového systému se nalévá kapalina, a jakmile začne z některého šroubu
vytékat, šroub se utáhne;
3. až po dotažení všech odvzdušňovacích šroubů se provede vlastní
odvzdušnění.
Pokud i přes delší odvzdušňování vystupují z brzdové soustavy stále bubliny,
je třeba zkontrolovat těsnost a dotažení všech spojů vedení brzdové kapaliny,
zkontrolovat těsnost brzdových válečků, popř. jejich pryžová těsnění. Na všech
těchto místech může vnikat vzduch do brzdové soustavy.
U dobře odvzdušněných brzd je mrtvý chod pedálu do 25 mm, pedál na konci
sešlápnutí nepruží a po opakovaném sešlápnutí zůstává na stejném místě
(brzdy se nedají "napumpovat"). Pokud je mrtvý chod větší nebo pedál
pruží, znamená to, že je v brzdové soustavě vzduch, a celý postup odvzdušnění je
nutno opakovat.
Pouze u některých vozů jsou na odvzdušňovacích šroubech nasazeny ochranné
čepičky. Pokud je to možné, nasaďte po ukončení práce na šrouby ochranné
čepičky. Pokud nejsou k dispozici původní, je možno použít čepičky z jiného typu
automobilu.
Poznámka: Při použití průhledné hadice z PVC, vedené od odvzdušňovacího
šroubu vzhůru, není třeba během odvzdušňování šroub uzavírat. Vzduch po
sešlápnutí pedálu probublá vytlačenou kapalinou vzhůru a při povolení pedálu se
do válečku nasává kapalina z hadice. Odvzdušnění lze provést i bez hadice,
sledováním proudu kapaliny vystřikujícího ze šroubu při sešlápnutí pedálu.
Vystřikuje-li při sešlápnutí pedálu souvislý proud kapaliny, je okruh odvzdušněn. V obou
případech není samozřejmě třeba ani pomocné nádoby s kapalinou.
Parkovací brzda a
její seřízení
Parkovací (ruční) brzda je mechanická
a působí přes ruční páku pouze na zadní kola. Tato brzda nepotřebuje žádnou
zvláštní údržbu. Při kontrole je třeba prohlédnout kovové lano a při zjištěni
prasklých drátů lano vyměnit. Dále je třeba zkontrolovat, zda jsou ozubený segment
a západka v pořádku. Pak se přezkouší, zda nejsou unaveny vratné pružiny čelistí zadní brzdy, a zkontroluje se
lanovod lana s pružinou a páky ve štítu brzdy.
Lano brzdy se po určité době prodlouží a rovněž se opotřebením obložení
čelisti zadních brzd poruší původní správné seřízení parkovací brzdy. Před
seřizováním se parkovací brzdou několikrát silně zabrzdí,aby se řádně usadily všechny čepy a vymezila se jejich vůle, pak se páka brzdy
nastaví na 2. až 3. zub od nulové polohy. Pod vozem se v místech zadního sedadla
povolí pojistná matice napínáku a pak se otáčí seřizovací maticí tak dlouho, až
se obě strany lana lehce napnou a zadní kola lehce přibrzďují (zkouší se při
zdviženém voze rukou). Pak se seřizovací a pojistná matice proti sobě utáhnou (obr.
195).
Obr. 195 Seřizovací parkovací brzdy
1 - táhlo; 2 - vedení lana; 3 - seřizovací
matice; 4 - lano; 5 - vratná pružina táhla;
Po seřízení se brzdou několikrát na místě zabrzdi a zkontroluje se (opět
rukou), zda při uvolněné brzdě nedrhnou čelisti o bubny. Zvětšil-li se při
kontrole chod páky, je nutné celý postup opakovat. Naopak zůstane-li jedno kolo,
popř. obě, při zcela uvolněné páce zablokováno, je nutné prohlédnout jednotlivé
díly brzdy, zvláště lanovod a vratné pružiny páky, a pak brzdu opět seřídit.
Během provozu je možné zkontrolovat správné seřízení parkovací brzdy najetím
do svahu s asi 15 až 20% sklonem a zabrzděním vozu parkovací
brzdou. Páka má být na 3. až 4. zubu a vůz musí být při tom spolehlivě zabrzděn.
Zastavuje-li se po dlouhém a intenzívním brzdění, např. v horách, není dobré
ihned po zastavení použít parkovací brzdu. Zahřáté bubny se při ochlazování
smršťují, dosednutím na čelisti vzniká pnutí a může dojít
k menším deformacím bubnů. Také v zimě po jízdě v mokrém prostředí je třeba
se vyvarovat použití parkovací brzdy, protože při delším odstavení vlhké čelisti
k bubnu přimrznou. Se zablokovanými koly je mnohdy rozjezd zcela znemožněn a navíc na
sněhu nebo náledí není velká naděje na jejich uvolnění roztlačením ani jiným podobným
manévrem.
Kontrola brzd
Stavu brzdové soustavy je třeba
věnovat maximální pozornost a při zjištění jakékoli závady zajistit ihned opravu.
Bezpečnost jízdy a mnohdy i životů je přímo závislá na stavu brzd. Při každé
prohlídce vozidla a při každém pohledu pod vůz je třeba kontrolovat stav všech
dílů brzdové soustavy včetně potrubí, hadic a lan.
Kapalinová brzdová soustava nesmí vykazovat žádné stopy po unikání brzdové
kapaliny. Stále je třeba kontrolovat výšku hladiny v průhledné nádržce. Po umytí
vozu nebo jízdě po mokré silnici, kdy je pravděpodobné, že do brzd vnikla voda, se
přibrzděním brzdy vysuší.
Opotřebení brzdového obložení u předních brzd je třeba kontrolovat častěji po
sejmutí předních kol - viz přední brzdy. U zadních kol není nutné dělat kontrolu
tak často. Úbytek obložení se sleduje otvory v bubnu. Některá provedení - zejména
novější vozy - nemají v bubnu kontrolní otvory. Míru opotřebení obložení je
možné kontrolovat po sejmutí bubnu.
Závady v
brzdové soustavě
1. Malá účinnost brzd:
- znečištěné nebo zaolejované obložení - odstranit příčinu zaolejování,
obložení odmastit tetrachlórem nebo benzínem, při větším poškození vyměnit
obložení;
- brzdové obložení je zcela opotřebované (na kov) - namontovat nové obložení,
popř. při větším poškození přesoustružit kotouč nebo buben; obložení zadních
čelisťových brzd nedosedá po celé ploše - obložen
- zabrousit pilníkem, zkontrolovat usazení čelistí, štít brzdy, vratné pružiny
vadné díly vyměnit, a mají-li bubny nadměrnou ovalitu, přesoustružit.
2. Brzdový pedál má velký volný chod nebo se sešlapuje až na podlahu:
- u zadních brzd nefunguje seřizovací zařízení - zkontrolovat třecí podložky a
jejich přítlačné pružiny;
- v brzdové soustavě je vzduch - zkontrolovat všechny spoje,
odstranit závady, odvzdušnit;
- poškozená těsnicí pryžová manžeta hlavního válce brzd nebo brzdových
válečků jednotlivých kol - vyměnit.
3. Brzdový pedál se při brzdění chvěje (kmitá):
- brzdový kotouč předních brzd hází - přesoustružit nebo vyměnit kotouč;
- oválný buben zadních brzd - přesoustružit nebo vyměnit; nestejnoměrně
opotřebené obložení - vyměnit.
4. Brzdy táhnou k jedné straně:
- znečištěné, zaolejované nebo nadměrně opotřebené obložení u jednoho kola -
vyčistit, zjistit závadu, vyměnit obložení;
- rozdílné huštění pneumatik - vyrovnat tlak v pneumatikách; nestejnoměrné
opotřebovaný vzorek pneumatik - kola zaměnit tak, aby stejně sjeté pneumatiky byly na
jedné nápravě;
- únik brzdové kapaliny u jednoho kola - zjistit důvod, odstranit závadu, doplnit kapalinu, odvzdušnit;
- kolo na protější straně nebrzdí vůbec nebo jen. málo - zjistit důvod, odstranit
příčinu (příčinou může být i znečištěná stará brzdová kapalina).
5. Brzdy pískají:
- nečistota (písek) mezi brzdovým obložením a kotoučem, popř. bubnem; závada
obvykle brzy zmizí, jinak vyčistit a odstranit písek zaseknutý do obložení ;
- obložení brzd je opotřebeno až na kov - nové obložení, je-li třeba,
přesoustružit kotouč nebo buben.
6. Destičky kotoučových brzd se nadměrně opotřebovávají:
použité jiné (měkčí) než originální destičky (např. z Fiat polski); brzdový
váleček nebo třmen se nevrací a brzda stále brzdí - váleček (třmen) vyčistit, namontovat nové těsnění i manžetu.
7. Brzdy se nadměrně zahřívají:
brzdy stále brzdí:
- přední brzda - viz bod 6,
- zadní brzda - vadné vratné pružiny a také jako v bodě 6,
- stará brzdová kapalina s usazeninami, které brání volnému pohybu pístů ve
válečcích - vyměnit kapalinu, propláchnout novou kapalinou, odvzdušnit;
- špatné seřízená parkovací brzda (zahřívají se pouze zadní kola) ~ seřídit
lanovod;
- částečně zatažená parkovací brzda - odstranit překážku pohybu ruční páky.
8. Brzdy blokují:
- vlhké brzdové obložení - během jízdy několikrát přerušovaně přibrzdit;
- nabobtnalé pryžové těsnění manžet válečků - vyměnit, vyčistit, odvzdušnit;
- zadřené písty brzdových válečků - rozložit, jde-li, vyčistit, jinak vyměnit;
odvzdušnit;
- chybně seřízený zátěžový omezovač brzdného tlaku - seřídit.
závady odstranit, a nikoli jejich důsledky napravovat vzájemnou záměnou kol nebo
otáčením pneumatiky na disku. Pneumatika je tak významná a nákladná součást
automobilu, že se několik minut při preventivní prohlídce a popř. odstranění
drobné závady vyplatí jak z finančního, tak zejména z bezpečnostního hlediska.
|