Fiat 1 2 7
Základní technické údaje
Rozměry (obr. 128) a hmotnosti
Délka : |
|
3 595 mm |
Šířka
|
|
1 527 mm |
Výška (nezatížený vůz) |
|
1 370 mm |
Rozvor náprav
|
|
2 225 mm |
Rozchod kol |
přední |
1 280 mm |
zadní
|
1 295 mm |
Převis |
přední
|
630 mm |
zadní
|
740 mm |
Pohotovostní hmotnost (s pohonnými hmotami, náhradním kolem, nářadím a výstrojí)
705 kg
Užitečné zatížení (5 osob a 50 kg zavazadel) · 400 kg
Celková hmotnost (plně zatížený vůz) dvoudvéřový 1 105 kg
třídvéřový 1 110 kg
Přípustné zatížení náprav přední 540 kg zadní (dvoudvéřový) 565 kg zadní
(třídvéřový) 570 kg
Přípustná hmotnost přívěsu nebržděný 360 kg bržděný 600 kg
Přípustné zatížení střechy 50 kg
Počet míst 5
Objem zavazadlového prostoru dvoudvéřový 365 dm3 třídvéřový (zadní opěradlo v
normální poloze) 365 dm3 třídvéřový (zadní opěradlo sklopené) 1 070 dm3
Množství provozních hmot
Palivová nádrž 30 litrů z toho signalizovaná minimální zásoba paliva 3 až 5
litrů
Chladicí soustava (chladič, motor, topení, hadice, vyrovnávací nádržka) 5
litrů
Mazací soustava motoru včetně čističe oleje (Obsah celé mazací soustavy (spodní víko
motoru, čistič, potrubí) je 4,5 l (4,0 kg). Množství uvedené v přehledu platí
pro periodickou výměnu náplně a čističe (filtru).)) 3,91 (3,5 kg)
Převodovka a rozvodovka 2,41 (2,15 kg) Převodka řízení 0,14 l (0,127 kg)
Stejnoběžné klouby a vnitřky ochranných manžet (1 kus) 0,095 kg Brzdová soustava .
0,33 l
Nádobka ostřikovače čelního skla 1,0 l
Doporučené provozní hmoty
Mazání motoru
Venkovní teplota |
Viskozní třída podle specifikace SAE pro oleje |
|
sezonní |
celoročně |
pod - 15°C |
SAE 10W |
|
od -15 do 0°C |
SAE 20W |
10W -30 |
od 0 do 35°C |
SAE 30 |
20W-40 |
od 0 nad 35°C |
SAE 40 |
20W-40 |
Pro vozy Fiat je možno použít oleje jakékoliv značky, má-li odpovídající
viskozní třídu.
Přehled tuzemských i zahraničních olejů HD podle SAE
Třída SAE |
Tuzemské |
Olio FIAT |
Agip Motoroil |
Shell |
Mobil oil |
Castrol |
10W |
-- |
VS |
F1 |
X 100 |
SAE 10W |
SAE 10W |
20W |
M 4 AD |
VS |
F1 |
X 100 |
SAE 20W |
SAE 20W |
30 |
M 6 AD |
VS |
F1 |
X 100 |
SAE 30 |
SAE 30 |
40 |
M 9 AD |
VS |
F1 |
X 100 |
SAE 40 |
SAE 40 |
10W-30 |
M 3 AD |
10W-30 |
- |
- |
SPECIAL |
CASTROLITE |
10W-40 |
M 7 AD |
- |
F1 SUPER |
- |
- |
- |
10W-50 |
- |
- |
SINT 2000 |
SUPER |
SUPER |
GTX 2 |
20W-30 |
M 5 AD |
- |
F1 |
- |
- |
- |
20W-40 |
- |
20W-40 |
- |
- |
- |
- |
20W-50 |
M 8 AD |
- |
F1 SUPER |
- |
SPECIAL |
XL |
Obchodní značky českých výrobců:
M3AD Madit Speciál 10W-30
M5AD Mogul Speciál 20W-30
M7AD Madit Super 10W-40
M8AD Mogul Super 20W-50
Výměna oleje:
Podle údajů výrobce vozu po 10 000 km nebo po 6 měsících (popř. podle vírobce je
li termín kratší).
Palivo:
Automobilový benzín o.č. 96 VM SUPER BA96
Chladící soustava: Originální mrazuvzdornou kapalinu
FIAT-PARAFLU 11, při smíchání s destilovanou vodou v poměru 1:1 kristalizuje při
teplotě -35°C. Touto směsí jsou vozy plněny z továrny. V poslední době jsou
expandovány vozy se směsí do -25°C poměr 2:1. Podle zkoušek v nár. podniku SPOLANA
je možno originální kapalinu nahradit čes. kapalinou Fridex Spolana nebo Fridex
Speciál. Ze zahraničních kapalin je možno doporučit Mobil Parmazone, Castrol
Antifrize apod. Výměna : po 2 letech nebo 60 000 km popř. podle údajů výrobce
kapaliny.
Převodovka rozvodovka: Olej třídy SAE 90 český PP 90H. Ze zahraničních
Mobil Lube GX 90 nebo HD 90, Castrol Gear Oil 90, Shell Spirax 90 EP. Výměna 30 000 km.
Brzdová soustava: Brzdová kapalina odpovídající normě SAE j 1703 b,
dříve SAE 70 R 3. Výrobce doporučuje FIAT Azurro DOT 3. Česká níhrada Syntol HD 190
zelená nebo Syntol HD 205 žlutá. Výměna dle pokynů výrobce kapaliny.
Převodovka řízení: Originální olej W90/M nebo olej třídy SAW 90.
V praxi se používá olej v převodovce rozvodovce.
Stejnoběžné klouby a vnitřky manžet: Tuk FIAT Fett MRM 2 s
přísadou MoS2 (molibdendisulfidu).Lithiový tuk N.L.G.I. č.2 s přísadou sirníku
molibdenu, používaný do vnějších homokinetických (stejnoběžných) kloubů hnacích
hřídelů modelů FIAT 127,128,ZASTAVA, není možno v ČR koupit - nahrazují se mazivem
na ložiska NH2, nebo obyčejným lithiovým tukem z dovozu, jako AGIP F1 Grease 230 atd.V
Jugoslavii je možno zakoupit originál tuky pro vozy Zastava LIS-2 MOS a Specijal-2 MOS.
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (plně zatížený vůz na rovině, silnice
v dobrém stavu, motor po záběhu) při zařazeném
1. rychlostním stupni ·10 km/h
2. rychlostním stupni 70 km/h
3. rychlostním stupni 105 km/h
4. rychlostním stupni 140 km/h
zpětném rychlostním stupni 40 km/h
Nejvyšší stoupavost (podmínky stejné jako pro nejvyšší
rychlost)
1. rychlostní stupeň 32 %
2. rychlostní stupeň 17 %
3. rychlostní stupeň 10 %
4. rychlostní stupeň 6 %
zpětný rychlostní stupeň 32 %
Základní spotřeba paliva u vozu zatíženého na 50 % při
asi 2/3 maximální rychlosti (tzn. 90 km/h) je 7,51/100 km.
Provozní spotřeba paliva je 6,5 až 8 litrů/100 km.
Jízdní dosah automobilu při plné nádrži
(v závislosti na způsobu jízdy a provozních podmínkách) 375 až 460 km
Typové označení vozu a motoru
druh vozu dvoudvéřový třídvéřový typ podvozku 127 A 127 A/3 typ motoru
100GL.000
MOTOR
umístění vpředu napříč druh motoru benzínový, čtyřdobý, řadový,
karburátorový druh rozvodu visutými ventily, vačkový hřídel v bloku motoru - OHV
počet válců 4 v řadě průměr válců (vrtání) 85 mm zdvih pístu 68
mm celkový zdvihový objem 903 cm3 kompresní poměr 9 chlazení
kapalinou, nejvyšší výkon (DIN) 34,6 kW při otáčkách 6 200/min nejvyšší
točivý moment (DIN) 61,7 N m při otáčkách 3 500/min
ROZVOD
časování ventilů
sací otevírá 25° před HÚ
zavírá 51° za DÚ
výfukový otevírá 64° před DÚ
zavírá 12° za HÚ
vůle mezi ventilem a vahadlem pro kontrolu časování rozvodu (studený motor) 0,375
mm
provozní vůle (studený motor) sací ventily 0,15 mm
výfukové ventily. 0,20 mm
pohon vačkového hřídele dvojitým řetězem seřizování vůle ventilu : šrouby a
maticemi
KLIKOVÝ HŘÍDEL
počet ložisek (hlavní) 3
pánve hlavních ložisek tenkostěnné, ložiskový kov
směr otáčení (ze strany rozvodu) doprava
MAZACÍ SOUSTAVA
druh mazání
tlakové se zubovým čerpadlem
pohon olejového čerpadla
od vačkového hřídele
přetlakový ventil
v olejovém čerpadle
normální tlak oleje při 100 °C
0,294 - 0,392 Mpa
tlakový spínač kontrolní svítilny mazání spíná při přetlaku
0,02 - 0,06
Mpa
čištění oleje
hrubé
sítem na sacím koši
jemné
výměnným plnoprůtokovým čističem
s pojistným ventilem a papírovou vložkou
CHLADÍCÍ SOUSTAVA
druh chlazení
kapalinové, přetlakové s čerpadlem a uzavřeným chladícím okruhem
typ čerpadla
odstředivé
chladič
se svislými průtokovými lamelami
termostat
výstupní přírubě hlavy válců (k chladiči)
otevírací teplota termostatu
87+- 2°C
klínový řemen
Pirelli 2040, Barum 9,5 * 800
větrák
elektrický, ovládaný tepelným spínačem v dolní části chladiče
tepelný spínač spíná při
92+- 2°C
vypíná při
87+- 2°C
vyrovnávací (expanzní) nádobka průhledná s plastu
uzávěrka plnicího hrdla
s přetlakovým a podtlakovým ventilem
PALIVOVÁ SOUSTAVA
palivové čerpadlo
mechanické membránové
pohon palivového čerpadla
od vačkové hřídele
karburátor
jednoduchý, spádový se vzduchovou přívěrou a akcelerační
typ karburátoru
Weber nebo Holly 32 IBA 20 nebo Solex C30 DI/40
vzduchový čistič
suchý s výměnnou papírovou vložkou
odsávání olejových par a zbytku
spalin z klikového prostoru do
karburátoru z horního víka motoru
zpětný odtok benzínu
od karburátoru do nádrže
Elektrická soustava
ZAPALOVÁNÍ
druh
akumulátorové
pořadí zapalování
1-3-4-2 (první válec u rozdělovače)
rozdělovač typ
Marelli S 146 A
základní předstih
10° na klikovém hřídeli
odstředivá regulace předstihu
28+-
2°
vzdálenost kontaktu přerušovače
0,37 až 0,43 mm
úhel sepnutí kontaktu
55 +- 3° na klikovém
hřídeli
úhel rozepnutí kontaktu
35 +- 3°na klikovém hřídeli
zapalovací svíčky
Champion N9Y, Marelli CW7LP,Bosch W200T30, PAL 14L8/9/Y
AKUMULÁTOR
jmenovité napětí
12V
jmenovitá kapacita (při 20 h zatížení)
34 Ah (45) Ah
ukostření
záporný pól
rozměry
délka
231 +- 1 mm
šířka
172 +- 1 mm
výška (včetně pólových vývodů)
205 +- 2 mm
maximální vybíjecí proud při -18 °C
140 A
náhrada čs. akumulátor AKUMA
(po event. snížení vývodu záporného pólu)
6 N 35
rozměry
délka
209 mm
šířka
169 mm
výška
214 mm
ALTERNÁTOR
typ Bosch G1 14 V 33 A 27 , Marelli A 108-14 V-33 A
max. proud 33 až 40 A
REGULÁTOR NAPĚTÍ
typ
Bosch AD 1/14 V
ZAPALOVACÍ SVÍČKA
výrobce
Bosch
Marelli
Martinetti
typ
0 221 102 049
BE 200 B
G 52 S
ohmický odpor primárního vinutí při 20°C (ohm) 3 až 3,4
3,1 až 3,4
3 až 3,3 ohmický odpor sekundárního vinutí při 20°C (ohm) 7 k až 9,3 k
6,75 k až 8,25 k 6,5 až
8 k
SPOUŠTĚČ
typ
E 84- 0,8/12 var. 3
největší výkon 0,8 kW
spínání
elektromagnetickým spínačem
SPOJKA
typ
tořcí jednokotoučová, suchá, s talířovou pružinou, vypínání mechanické, lanem
průměr třecího obložení
vnější (Nuova)
180 mm (170 mm)
vnitřní (Nuova)
110 mm ( 120 mm)
volný chod pedálu
asi 23,5 mm (odpovídá vůli 2 mm mezi talířovou pružinou a
vypínací objímkou
ložiska)
PŘEVODOVKA
typ
mechanická, plně synchronizovaná čtyřstupňová, se zpětným chode a řadicí
pákou na podlaze synchronizace rozpínacím kroužkem (systém Porsche)
druh ozubení stupně vpřed
šikmé ve stálém záběru
vzad posuvné kolo s
přímým ozubením
stálý převod v rozvodovce
šikmé ozubení
poměr stálého převodu
61/13
převodové poměry
1. stupeň 3,636
2. stupeň 2,055
3. stupeň 1,348
4.stupeň 0,963
zpětný chod 3,615
celkový převod
rychlostní stupen
1. 2.
3.
4.
z.
převodový poměr
17,06 9,64 6,32 4,52
16,96
počet ložisek klece rozvodovky
2
druh ložisek
kuželíkové
nastavení předpětí kuželíkových ložisek
rozpěrnými kroužky
seřízení vůle planetových kol rozvodovky
příložkami
převod síly na hnací kola
hnacími hřídeli spojenými: s rozvodovkou stejnoběžnými tripoidními klouby, s koly
stejnoběžnými kulovými klouby (Rzeppa)
PŘEDNÍ NÁPRAVA
typ
nezávislé zavěšení kol na spodních příčných výkyvných ramenech a
svislých vzpěrách s tlumiči pérování, zkrutný stabilizátor (McPherson)
odpružení
vinutými pružinami se souosými kapalinovými tlumiči pérování
hnací hřídele ;
viz - převod síly na hnací kola
geometrie - zatížený vůz
4 osoby a 40 kg zavazadel předepsaný tlak v pneumatikách úhel
záklonu rejdového čepu (svislé vzpěry) 3° +- 0°15'
odklon kola
úhel
1°+- 0°20'
vzdálenost na ráfku kola
4 až 8 mm
sbíhavost kol
0 +- 1 mm
(sbíhavost kol nezatíženého vozu) -4,5 +- 1 mm (-3,5 až -5,5 mm)
ŘÍZENÍ
typ
hřebenové
sloupek řízení
dělený, bezpečnostní s 2 křížovými klouby
převodový poměr
počet otáček volantu mezi
krajními polohami
3,4
odpovídající dráha ozubené tyče 130 mm
průměr zatáčení (stopový)
9,6 m
ZADNÍ NÁPRAVA
typ
nezávislé zavěšení na spodních příčných výkyvných ramenech a svislých
vzpěrách s tlumiči pérování
odpružení
příčné listové pero působící současně jako příčný stabilizátor, kapalinové
tlumiče pérování uvnitř svislých vzpěr
geometrie - zatížený vůz
viz přední náprava
odklon kola
úhel (negativní)
-3° +- 0°20'
vzdálenost na ráfku kola
-19 +- 2 mm
sbíhavost kol
5 +- 2 mm
BRZDOVÁ SOUSTAVA
typ
kapalinová, dvou okruhová, ovládaná pedálem
PŘEDNÍ BRZDA
druh
kotoučová
průměr kotouče
227 mm
jmenovitá tloušťka kotouče
9,95 až
1,15 mm
nejmenší přípustná tloušťka
po přebroušení
9,35 mm
po opotřebení
9 mm
průměr brzdového válečku
48 mm
minimální přípustná tloušťka
brzdového obložení
1,5 mm
vymezení vůle mezi obložením
(destičkami) a kotoučem
samočinné
celková plocha obložení
124 cm2
ZADNÍ BRZDY
druh
bubnová s plovoucími čelistmi a omezovačem brzdného tlaku v
závislosti na zatížení zadní nápravy
průměr bubnu
185,24 až 185,53 mm
maximální přípustný průměr
bubnu po opotřebení
186,33 mm
brzdové obložení
rozvinutá délka
180 mm
šířka x tloušťka (nové)
30 X 4,2 až 4,5 mm minimální tloušťka obložení 1,5 mm
průměr brzdového válečku
i hlavního brzdového válce
9,05 mm
(3/4")
převod omezovače brzdné síly
působící na zadní kola
0,46
PARKOVACÍ BRZDA
typ
mechanická
působí
na zadní kola
indikace zatažení brzdy
staré provedení
žádná
nové provedení
kontrolní svítidlo ve spodní části tachometru
indikace poklesu hladiny brzdové
kapaliny nebo závady v okruhu stejné jako
indikace zatažení parkovací brzdy
Kola a pneumatiky
typ disku
ocelové, lisované
rozměr ráfku
4 J - 13
rozměr pneumatik
135 SR - 13
huštění pneumatik (za studena)
dvoudvéřový třídvéřový
přední
0,17 MPa 0,17 MPa
zadní (5 osob a 50 kg zavazadel) 0,19 MPa
0,19 MPa
zadní (1 osoba a 330 kg)
-
0,22 MPa
|