Kapoty
Domů ] Nahoru ] Dokumentace ] Dveře ] [ Kapoty ] Nárazníky ] Přístrojovka ] Skla ]

 

Víko motorového prostoru

Víko motorového prostoru (kapota) je vpředu uloženo ve dvou horizontálních závěsech. Závěsy jsou dvěma šrouby připevněny k čelní stěně motorového prostoru (přední příčce karosérie). Víko na bocích nahrazuje horní díly blatníků. V otevřené poloze je zajišťováno drátem namáhaným na zkrut, u novějšího provedení drátem s pružinou. Demontuje se uvolněním závěsů, nejlépe s pomocníkem, aby nedošlo k poškození laku. Zámek kapoty,; ovládaný lanem z místa řidiče, je připevněn na zadní stěně motorového prostoru (obr. 209). Po povolení připevňovacích šroubů závěsů i zámku víka je možné víko dobře slícovat s karosérií. Víko volně spuštěné z výše asi 20 cm musí do zámku lehce zaklapnout.

Údržba víka se omezuje pouze na občasné namazání západky zámku tukem a předních závěsů několika kapkami oleje.

Obr. 209 Zámek víka motorového prostoru

1 - připevňovací a seřizovací šrouby polohy zámku; 2 - vratná pružina; 3 - ovládací struna; 4 - lanovod; 5 - západka zámku;

Víko zavazadlového prostoru

Víko prostoru pro zavazadla je zavěšeno na dvou obloukovitých závěsech, které jsou doplněny pružinami nastavitelnými do tří poloh v úchytech karosérie. Demontuje se vyšroubováním matic, kterými je připevněno k závěsům.

Oválné otvory v závěsech (obr. 210) dovolují správné slícování víka s karosérií. Zaklapovací zámek lze odemknout pouze pomocí klíčků z vnějšku vozu: Proto pozor na odložení klíčku do zavazadlového prostoru při nakládání nebo vykládání zavazadel. Pozdější provedení má normální zámek, který se musí po každém zavření víka (při opuštění vozu) zamykat.

Správnou polohu zámku je opět možno v malém rozmezí nastavit po povolení jeho připevňovacích šroubů. Totéž platí i o západce zámku. Údržba víka prostoru pro zavazadla se omezuje pouze na promazání mechanismu zámku tukem asi po 30 000 ujetých km. Vnitřek zámku se ošetří jednou za rok trochou grafitového prášku (např. z tužky), kterým se posype klíček před odemčením. Odtrhne-li se těsnění víka, které je z pěnové pryže, lze ho přilepit jakýmkoli lepidlem na pryž a kov, po celé délce stáhnout svorkami a nechat dobře zaschnout. Musí-li se demontovat víko, které bylo správně slícováno, je vhodné označit si před demontáží původní polohu v závěsech.

Obr. 210 Zavěšení víka zavazadlového prostoru

1 - závěs; 2 - víko; Šipky směřují k seřizovacím oválným otvorům v závěsu. V levé spodní části obrázku jsou patrny 3 úchytky v karoserii pro nastavení předpětí pružiny.