Dveře
Domů ] Nahoru ] Dokumentace ] [ Dveře ] Kapoty ] Nárazníky ] Přístrojovka ] Skla ]

 

Správně namontované dveře mají po celém obvodě stejnou vzdálenost od karosérie a lehce se zavírají i otevírají. Nesedí-li dobře, uvolní se silným křížovým šroubovákem šrouby obou závěsů. Předem se označí původní poloha závěsů, aby bylo možno porovnáním zjistit velikost změny polohy. Podobným způsobem se seřizují i západky zámků. Západka se nastaví tak, aby se dveře lehce otevíraly a při zavírání lehce zapadly.

Drnčí-li dveře při jízdě, zejména na dlážděných vozovkách, posune se západka směrem do vozu. Naopak zavírají-li se ztěžka, posune se západka opačným směrem.

Po 10 000 km nebo podle potřeby se promažou několika kapkami oleje závěsy dveří a mechanismus zámku, který je pro promazáni přístupný po vyjmutí černé zátky pod zámkem. Ošetření samotného zámku se provádí grafitem, obdobně jako u zámku zavazadlového prostoru.

K vyčištění a dokonalému promazání zámku nebo spouštěcího ústrojí se musí demontovat čalounění dveří.

Demontáž čalounění

Demontáž čalounění dveří se provádí následujícím postupem: Odmontovat opěru pro loket drženou dvěma křížovými, šrouby, , zašroubovanými v maticích z plastu.

Uvolnění kliky spouštěcího okna vyžaduje určitou zručnost '- pokud není k dispozici speciální pomůcka. Klika je zajištěna pérovou pojistkou ve tvaru písmene omega. Levou rukou se přitlačuje kuželová ozdobná podložka kliky k čalounění a druhou rukou se pak mezerou mezi podložkou a klikou pomocí úzkého šroubováku zajišťovací pojistka vysune. Pozor na její prudké vymrštění - obtížně se hledá.

Při demontáži čalouněné výplně se používá šroubovák ovinutý hadrem nebo papírem, aby se nepoškodil lak. Šroubovákem se opatrně .vypáčí roh výplně dole pod zámkem dveří. Do mezery se vsune ruka a mírným páčením po obvodě čalouněni se mezera zvětšuje vytahováním příchytek z plastu z otvorů na bocích a spodním obvodu dveří. Pak se výplň vysune z horního žlábku a natočením i z vnitřní kliky zámku dveří, z které byl předem lehkým vypáčením sňat kryt z plastu. (U typů Nuova odpadá.)

Ve dveřích jsou ještě igelitové ochranné vložky (fólie), chránící výplň dveří proti promáčení. Při malých pracích je možné vložky jen ohrnout, při větších se sejmou. Zpětnému přilepení je třeba věnovat pozornost. Dole musí být vložky uloženy tak, aby voda, která vznikla dovnitř dveří, po nich stékala k odkapávacím otvorům ve spodní hráně dveří.

Po demontování čalounění se zkontroluje vnitřek dveří, zejména dole, a drátěným kartáčem nebo smirkovým papírem se odstraní stopy koroze.

Suchý plech se natře základovou barvou obsahující olovo nebo zinek. Po '"' zaschnutí se nátěr ještě jednou opakuje. Pravé dveře po demontovaní čalounění jsou na obr. 211.

Při montáži se operace provádějí v opačném pořadí. Pravděpodobně i při vší pečlivosti se podaří vytrhnout z lůžka matice křížových šroubů loketní opěry, které jsou z plastu. Pak nezbývá, než čalounění dveří opět odtrhnout, jednou rukou přidržovat matici za čalouněním a druhou šroubovat křížový šroub loketní opěry tak dlouho, až si matice sedne do svého lůžka, které brání jejímu otáčení. Pak se loketní opěra dotáhne a, zaklapnou se všechny příchytky dveřní výplně.

Čalounění zadních bočnic lze demontovat po vyjmutí zadního sedadla a opěradla. Sedák zadního sedadla se zvedne asi o 10 cm a tahem směrem k předním sedadlům a vhodným nakloněním se vyjme z vozu. Pak se v místě podběhu kol narovnají zajišťovací pásky opěradla, opěradlo se z nich vysune a pak zvedne, aby vyskočilo z horních úchytů. Čalounění se vypáčí obdobným způsobem jako u předních dveří.

Obr.  211 Pravé dveře pro demontování čalounění

1 - zámek; 2 - táhlo vnitřního zajištění zámku; 3 - tlačítko vnitřního zajištění 4 - lano spouštěcího mechanizmu; 5 - napínací kladka lana; 6 - vnitřní klika; 7 - hrídel spouštěcího mechanizmu okna;

wpe11762.gif (4431466 bytes)

Obr. 212 Seřízení zdvihu spouštěcího okna

1 - lano spouštěcího mechanizmu; 2 - spodní kovový rám okna; 3 - šroub svěrky; 4 - přítlačná destička svěrky;

wpe39586.gif (3804186 bytes)

Seřízení a demontáž spouštěcího zařízení okna

Nejdříve se demontuje čalouněná výplň dveří (viz výše). Potřebuje-li se seřídit zdvih okna, postupuje se takto:

- spustit okno do dolní polohy až na doraz;
- uvolnit oba křížové šrouby svěrky lana, která je přivařena k spodnímu plechovému rámu okna (obr. 212); ,
- nešlo-li okno zcela spustit, pak po povolení šroubů dosedne na pryžové dorazy, a tak se dostane do požadované polohy; šrouby se pak dotáhnou;
- nešlo-li okno zcela zavřít, sedí již po uvolnění šroubů na pryžových dorazech, ale spouštěcí klika není ve výchozí poloze. Šrouby povolit, kliku nastavit do výchozí polohy a pak s ní otočit asi o 20°. Nakonec dotáhnout šrouby svěrky.

Obtížný posun okna bývá způsoben vytržením pryžové vložky, tzv. sametky, postranních vodicích lišt okna. Lišty lze demontovat po sejmuti čalounění dveří při zavřeném okně.

Lano spouštěcího zařízení se napíná kladkou umístěnou pod vnitřní klikou dveří (za čalouněním). Povolí se zajišťovací šroub kladky, lano se napne tak, aby při stlačení prstem mělo mírný průhyb, a šroub kladky se dotáhne.

Potřebuje-li se demontovat spouštěcí zařízení ze dveří, pak je třeba demontovat čalounění, spustit okno do dolní polohy, uvolnit svěrku okna i napínací kladku lana, uvolnit tři šrouby přidržující navíjecí mechanismus, lano vysunout ze svěrky a z horní i dolní pevné kladky, navíjecí zařízení i s lanem vyjmout z vozu.

Montáž probíhá opačným způsobem. Navíjecí zařízení se nedá opravovat. Při závadě se musí vyměnit za nové. Po zpětné montáži a před dotažením svěrky okna se zkontroluje, zda se lano správně navíjí v plném navíjecím rozsahu do drážek navíjecího bubnu.

Demontáž skel dveří

Demontáž vyklápěcího okénka se provádí takto:

-vyšroubovat dva šrouby, kterými je připevněn rám okénka ke dveřím; spustit okno dveří až do spodní polohy;
- otevřít vyklápěcí okénko, vyklonit svislý rám okénka dozadu a za spodní rám okénka, který se tím uvolnil, vytáhnout okénko i s rámem ze dveří.

Demontáž spouštěcího okna dveří:

demontovat čalounění;

- demontovat zámek dveří, vnitřní páku zámku i spojovací táhlo (viz dále);
- spustit okno do dolní polohy a uvolnit. svěrku lana, uvolnit napínací kladku a lano vyjmout ze svěrky i obou pevných kladek;
- demontovat boční svislé vodicí lišty okna, okno spodem vyjmout ze dveří.

Montáž probíhá opačným postupem. Dojde-li během provozu k oddělení svěrky od spodního kovového rámu okna, bude pravděpodobně třeba vyměnit celé okno. Se sklem zasazeným do rámu lze svěrku přivařit velmi obtížně a sklo při pokusu o vyjmutí z rámu často praskne. 

Zámek dveří, aretace

je-li vadný zámek nebo vyjímá-li se z dveří okno, je třeba demontovat dveřní zámek takto:

- sejmout čalounění dveří, zavřít okno;
- odšroubovat dva šrouby, kterými je připevněna vnitřní páka dveří; vysunout páku z dveřní příčky a odpojit od ní spojovací táhlo k  zámku (obr. 213) ;
- ze zámku uvolnit táhlo vnitřní pojistky zámku dveří;

Obr. 213 Zámek Dveří

1 - západka zámku; 2 - ovládací táhlo zámku od vnější kliky; 3 - ovládací táhlo vnitřního zajištění; 4 - vnější klika; 5 - vnitřní klika; 6 - pojistka; 7 - ovládací táhlo od vnitřní kliky; 8 - tlumící uchycení táhla; 9 - zámek;

wpe99991.gif (5029390 bytes)

vyšroubovat připevňovací šrouby zámku (z vnější strany dveří) i vodicí lištu a zámek z dveří vyjmout. Po vyjmutí vnitřního zámku je možné vyšroubovat matici vnější kliky dveří a kliku vyjmout. Po vyčištění, opravení a promazání se zámek namontuje opačným pracovním postupem.

Poměrně častěji dochází k prasknutí omezovače úhlu otevření (aretačního pera) dveří, který zajišťuje dveře v otevřené poloze. Při výměně není třeba demontovat čalounění. Konce pera se vysunou z úchytů na předním sloupku karosérie, uvolní se připevňovací šrouby aretačního zařízení, které se pak lehce z dveří vysune. Montáž probíhá opačné.

Hlučnost dveří

Hlučnost dveří bývá nejčastěji způsobena chybně nastavenou západkou zámku, kdy zavřené dveře dostatečně nepřiléhají na pryžové těsnění. Posunutím západky se hlučnost odstraní. V zimním období může být zdrojem hlučnosti i pryžové těsnění, které vlivem nízké teploty ztrácí na pružnosti. Potření glycerinem obvykle pomůže, pokud není těsnění příliš staré. Dalšími zdroji hluku mohou být 

- špatně slícované dveře, které zvyšují aerodynamický hluk proudícího vzduchu, rovněž špatně doléhající okno;
- uvolněné čalounění, předměty zapomenuté ve dveřích při montáži (podložky, matice atd.);
- uvolněné lano spouštěcího mechanismu; které naráží na výztuhu dveří;
- vypadlá tlumicí podložka spojovacího táhla zámku a vnitřní otvírací páky 
- táhlo naráží na horizontální výztuhu dveří;
- prasklé pero aretace, které spadlo dovnitř dveří, atd.

Demontáž zadních dveří (u třídvéřového provedení)

Demontáž, lícování i zpětná montáž se provádí obdobným způsobem jako u víka motorového prostoru a u bočních dveří. Totéž platí i o správném nastavení západky zámku (viz víko zavazadlového prostoru).

Kromě výše uvedených operací je samozřejmě nutné odpojit upevnění plynových teleskopických vzpěr, příp. odpojit opatrně vodiče ohřívání zadního okna.