Oprava (vyčištění) sklíčidla (vrtačkové hlavy)
Při běžném používání sklíčidla vrtačky dochází občas k jeho zanesení částečkami materiálu, který je odvrtáván. Sklíčidlo potom při stahování a rozvírání vázne. Může dojít také k poškození závitů uvnitř sklíčidla.
Při pohledu na sklíčidlo to nevypadá, že by se dalo nějakým způsobem rozebrat - ale samozřejmě to jde.
1. sklíčidla jsou na vrtačce přidělána závitem nebo morsekuželem - odděláme sklíčidlo
2. o plášť sklíčidla opřeme trubku stejného průměru, tak aby ozubený prstenec sklíčidla byl uvnitř trubky ( u menších sklíčidel lze místo trubky nouzově použít hrany kleštin svěráku)
- Pro zvětšení klikni na obrázek.
- trubka je opřena zepředu o plášť sklíčidla - ozubený prstenec je uvnitř trubky
3. údery kladiva do zadní části základny sklíčidla v místě upevnění vytlučeme plášť sklíčidla z ozubeného prstence sklíčidla
- pohled na zadní část sklíčidla (morsekužel)
4. následně sundáme plášť
5. rozdělíme ozubený prstenec (ten bývá rozlomený na 2 - 3 části už z výroby) - zlom nebývá někdy vůbec patrný, protože je udělaný až po úplném obrobení ozubeného prstence.
- zde je patrné poškození závitů prstence sklíčidla
6. následně vytlačíme ramena sklíčidla
Po rozebrání všechny díly omyjeme a na všech dílech odstraníme otřepy.
Potom vyzkoušíme jestli se ramena v základně sklíčidla pohybují bez působení odporu.
Je-li tomu tak - sklíčidlo zpětným postupem složíme bez použití oleje nebo vazelíny.
Pozor na to, aby při zadělávání byla všechna ramena sklíčidla stejně vysoko (ve stejné úrovni po zapadnutí do závitů ozubeného prstence) !
Olej a vazelína by sice zlehčily chod sklíčidla, ale svojí přilnavostí by opět sklíčidlo brzy zanesly pilinami.
Proto mazejte jen slabou vrstvičkou (filmem) oleje - jen kvůli korozi.