F128 Kontrolní ůkony na ojnici
Čísla ojnice jsou vyražena na obou částech ojničního oka (obr. 231). Udávají , do kterého válce o j nice patří . Ojnice se vkládá do válce tak, aby tato čísla byla na opačné stráně, než je pomocný hřídel.
Montáž skupiny píst - čep - ojnice
Stručná zmínka o této pracovní operaci byla uvedena v kapitole Montáž pístního čepu. Protože jde o poměrně náročný úkon, je nutno se na něj předem dobře připravit, popř. práci zadat odborné dílně.
Vzhledem k tomu, že pístní čep zná vnější průměr větší, než je průměr oka ojnice, je nutno oko ojnice roztáhnout zahřátím na 240 °C. Nejlépe je použít elektrickou pec s termostatem, aby se zamezilo přehřátí, nebo naopak malé roztažení oka ojnice. Přehřátí může způsobit strukturální změny a zhoršení mechanických vlastností, naopak při nižší teplotě může dojít k deformaci oka.
Po dosažení požadované teploty se ojnice nechá ještě l0 až 15 min prohřát.
Ojnice rychle chladnou, a proto musí být zavedení pístního čepu provedeno rychle, aby bylo zajištěno přesné spojení. U zchladlé ojnice se zasunutí pístního čepu již nedá změnit.
Pozor: Otvory pro pístní čep, tzv. oka pístu, jsou o 2 mm vyosena. Píst je nutno spojit s ojnicí tak, aby číslování ojnice bylo na straně tohoto vyosení (obr.237}.
Zavedení pístního čepu se provádí nejlépe speciálním trnem s vodicím pouzdrem a dorazem u rukojeti.
Pak se postupuje takto
Na trn se nasadí pístní čep, pak vodicí pouzdro, které se zajistí šroubem. Ten se dotahuje jen mírně, aby ,vlivem prostupu tepla z ojnice nedošlo k nadměrnému pnutí šroubu.
Ihned po vyjmutí ojnice z pece je nutno j i rychle upnout do svěráku. Pak se nasadí píst tak, aby oka pístu i oj nice lícovala. Nakonec se zavede trn s pístním čepem, který se zatlačí tak daleko, až doraz na držáku trnu dosedne do oka pístu. Píst je nutno stále držet ve vodorovné poloze těsná u oka ojnice.
Kontrola nalisování pístního čepu
Po ukončené montáži se musí přezkoušet, zda pístní čep sedí pevně v oku ojnice. Kontrola se provádí na speciálním zařízení, které se skládá z podpěry sloužící zároveň k vytlačení pístního čepu, vřetena a číselníkového úchylkoměru s držákem (obr. 23$). Nalisování se kontroluje takto
1. Podpěru upnout do svěráku a nasadit
zkoušený montážní celek píst-čep-ojnice.
2. Držák úchylkoměru vyhnout dolů a
vřeteno zasunout do pístního čepu, až jeho hlava dosedne na pístní čep. Napínací
matici našroubovat na závity vřetena, až dosedne na držák a zmizí jakákoli vůle.
3. Úchylkoměr zajisťit ve vodorovné
poloze dorazovým šroubem a dotykový hrot umístit na hlavu vřetena. Pootočením
kotoučku se vřeteno aretuje proti pootočení.
4. Matici vřetena pak utahovat momentem
12,7 N m, což odpovídá osovému zatížení 3 920 N.
Spojení pístního čepu s ojnicí je správné, je-li po uvolnění utahované matice ručička úchylkoměrú opět na nule. Pokud ukazuje výchylku, došlo při kontrole k posunutí čepu v oku ojnice a ojnice i s pístním čepem se musí vyměnit.
Po této kontrole je třeba zkontrolovat ještě před montáží do motoru souosost pístu a ojnice a ložiskové pánve.
Kontrola souososti pístu a ojnice
Také tato kontrola se provádí na speciálním přípravku - stojanu. Ojniční ložisko se nasune na přestavitelný středicí trn, který nahrazuje klikový hřídel, a rozpínáním trnu se vystředí a zablokuje. Na píst se přiloží testovací pravoúhlý příložník. Při chybě v souososti příložník nedosedá na kolmou měřicí plochu. Vzduchová mezera ve vzdálenosti 125 rnm od dříku, ojnice nesmí být větší než +-0,1 mm.. Je-li větší, musí se ojnice upnout do svěráku a pomocí páky přiměřené ohnout.
Před montáží do motoru namažeme pístní čep mazací mi otvory v oku ojnice. Číslování ojnice musí být na opačné straně, než je pomocný hřídel,
Kontrola hmotnosti ojnic
Vzhledem k značným setrvačným silám je třeba dodržet také hmotnostní rozptyl ojnic v povolené toleranci 6 g. Jako základ se vezme nejlehčí ojnice a u všech těžších o více než o 6 g se obrousí nálitek na víku ojnice. Pokud se vyměňuje jen některá z ojnic, je třeba vymontovat další: nepoškozenou ojnici z motoru, porovnat její hmotnost s hmotností ojnice nové a přizpůsobit novou ojnici. Je-li nová ojnice lehčí, musí se nové ojnici přizpůsobit všechny zbývající staré ojnice motoru. Vzhledem, k . dokonalé výrobě a malému hmotnostnímu rozptylu obyčejné tento zásah není nutný a převážení se dělá pouze z kontrolních důvodů.
Ojniční ložiskové pánve
Tenkostěnné ložiskové pánve je nutno po demontáži pečlivé prohlédnout. Pánve s hlubokými rýhami nebo silné opotřebované je třeba vyměnit. Ložiskové pánve se nesmějí nikdy brousit, protože by úbytkem materiálu vzniklo nepřípustné zeslabení nosné vrstvy ložiskového kovu.
Kromě stavu ložiskových pánví je také třeba přezkoušet vůli ojničních čepů, obdobně jako u klikového hřídele. Před kontrolou se pečlivě očistí všechny třecí plochy, pak se montážní celky píst - čep - ojnice nasadí podle pořadových čísel na ojniční čepy klikového hřídele. Po vložení kousku kalibrovacího drátu na každý ojniční čep se nasadí víka ojničních ložisek a šrouby se dotáhnou předepsaným momentem 49,0 N m. Po sejmutí vík se změří šířka zmáčknutého drátu na stupnici, který je na papírovém obalu.
Je-li takto zjištěná vůle v intervalu 0,036 až 0,086 mm nebo menší než 0,1 mm, jsou ojniční pánve i čepy v pořádku. Při naměření větších hodnot je nutno namontovat ložiskové pánve odpovídajícího průměru podle tab. 57 a ojniční čepy přebrousit na příslušný rozměr.
Je důležité, aby po těchto úpravách byla vůle opět 0,036 až 0,086 mm; pokud možno uprostřed intervalu.