III. Generace
V červnu 1982 se objevily na našem trhu modernizované vozy Fiat 127, označované jako vozy III. generace. Jsou vývojovým pokračováním výrazně modernizovaných vozů II. generace (viz str. 359), které přišly na trh na jaře 1977. V současné době vyráběné vozy Fiat 127 III. generace se dodávají v provedeních Special, Super a Sport, která se liší karosériemi, motory, převodovkami a výstrojí. Do ČSSR se zatím dováží pouze typ Special.
Z předchozích typů byly převzaty karosérie, jejichž vnější vzhled však výrazně změnila nová čelní a zadní stěna vozu. Celá čelní stěna je z plastu. Tím se snižuje jak pracnost při výrobě, tak i hmotnost a odolnost proti drobným nárazům i proti korozi. Plast je použit i u olemování přední hrany , víka motorového prostoru, které přechází do jednoduché mírně vzad skloněné masky chladiče mezi velkými hranatými světlomety, na něž navazují směrové svítilny zasahující do boků. Toto uspořádání umožnilo přemístit boční směrové svítilny až před závěsy předních dveří. Uprostřed masky chladiče je umístěn kruhový znak s nápisem Fiat uvnitř zlatého vavřínového věnce. Dominantní částí přídě je jednodílný velkoplošný nárazník lisovaný z polypropylenu, který je prodloužen do boků až ke kolům. U provedení Sport je nárazník vcelku s předním aerodynamickým spojlerem. Karosérie sama dále upravována nebyla, a proto za nárazníkem je stěna v podstatě shodná s vozy II. generace. Úprava čelní stěny přispěla ke snížení odporu vzduchu a tím se podílí i na nižší spotřebě paliva nových vozů.
Také zadní stěna vozu byla ve své spodní části změněna. Nad jednodílným nárazníkem z plastu, přišroubovaným rovněž k původní karosérii a zasahujícím také do boků až k podběhům kol, jsou v plastovém rámu nově tvarované rozměrné skupinové svítilny, v nichž jsou standardně vestavěny dva zpětné světlomety a dvě koncové mlhové svítilny. Spodní hrana zadních dveří je lemována lištou z plastu s vybráním pro zámek dveří. Na bocích karosérie jsou ve výši nárazníků široké ochranné lišty z plastu, které u zadního blatníku přecházejí v chránič před kameny odletujícími od předních kol. Provedení Sport má navíc rámeček z plastu vstupního otvoru pro vzduch do ventilační soustavy v kapotě motoru, aerodynamickou přítlačnou plošku pod zadním oknem a lištu zvýrazňující odtokovou hranu na konci střechy.
V důsledku změn tvaru přídě i přední i zadní části vozu jsou jiné i vnější rozměry. Vozy jsou o 65 mm delší a o 25 mm širší než vozy II. generace; výška se nezměnila. Také rozvor náprav je stejný, ale použitím kol s širšími ráfky (4,5" místo 4") se rozchod předních i zadních kol zvětšil asi 0 10 mm. Nové disky mají nové ozdobné středy kol z plastu.
Vnitřek karosérie byl výrazně přepracován v souladu s posledním vývojem, kdy se značně zvýšily požadavky na komfort i u vozů nižších tříd. Podstatně se změnila přístrojová deska, v její vystupující části před volantem a ve středním panelu jsou přehledně uspořádány přístroje, kontrolní svítilny a spínače. jednotlivá provedení se liší v přístrojovém vybavení. Special má vedle rychloměru graficky znázorněné maximální rychlosti na jednotlivé rychlostní stupně, a to pro oba motory (900 i 1 050 cm3). Super má vedle rychloměru křemíkové hodiny a teploměr chladicí kapaliny, Sport má elektronický otáčkoměr a navíc tlakoměr oleje, digitální hodiny a tabulku huštění u vnitřního zpětného zrcátka. Special a Super mají tuto tabulku s údaji o huštění pneumatik vlevo od rychloměru.
Nová přední sedadla jsou anatomičtěji tvarována, jsou pohodlnější, opěradla jsou o 60 mm vyšší a jsou standardně vybavena opěrkami hlav. U provedení Sport mají tvar rámu a neomezují tolik výhled z vozu dozadu. Potahy sedadel jsou buď z textilu, nebo kombinované s plastem. Přední sedadla mají standardně, montované samonavíjecí pásy, jejichž vnější dolní úchyty jsou posuvné, aby i při změněné poloze sedadla pás správně přiléhal na kyčle a ne na břicho. Ke zvýšení komfortu přispívá i přepracovaná ventilační a topná soustava se seřiditelnými výstupy na přístrojové desce a s dvourychlostním ventilátorem.
Jednotlivá provedení se liší i výstrojí. Special má na vnitřní straně levých dveří příruční odkládací přihrádku a dvě vnější zpětná zrcátka. Super má výklopná zadní boční okna, zevnitř seřiditelné vnější zpětné zrcátko a rovněž zevnitř ovládaný zámek zadní výklopné stěny. K ohřívanému zadnímu oknu se za příplatek montuje stírač s ostřikovačem.
U všech typů se podařilo zvýšit účinnost hlukové izolace, tím
snížit hladinu vnitřního hluku a tak dále přispět ke zvýšení komfortu i
bezpečnosti. Motory provedení Special a Super jsou v podstatě beze změn. Sport má
větší a výkonnější motor. Proti původnímu motoru s objemem
1049 cm3 a zdvihem 57,8 mm má zvětšený zdvih na 71,5 mm, a tím i objem na" 1 301
cm3. To se projevuje příznivě na provozních vlastnostech vozu, zejména na jeho
větší dynamičnosti, nižší spotřebě paliva a v tišším chodu motoru (následkem
nižších otáček při maximálním točivém momentu). , Největší rychlost vzrostla
na 165 km/h a ke zrychlení z 0 na 100 km/h vůz , potřebuje 12 s proti 14 s, které
potřeboval vůz předchozí generace. Významné zlepšení přinesla i nová
pětistupňová převodovka, určená standardně i pro provedení Super s motorem 1 049
cm3. První čtyři stupně má stejné jako čtyřstupňová převodovka převzatá z
přecházejících provedení i pro Speciál a Super s motorem 903 cm3. Pátý stupeň u
nové převodovky je vestavěný rychloběh, který snižuje otáčky motoru při téže
rychlosti a tak přesouvá režim motoru do oblasti menší měrné spotřeby paliva.
Například,' při rychlosti 120 km/h odpovídají při zařazeném 4. rychlostním stupni
otáčky motoru asi 4 700/min, kdežto při 5. stupni jsou otáčky o 600/min nižší.
ještě výraznější je porovnání starého a nového provedení Sport:' Původní
menší motor potřeboval se čtyřrychlostní převodovkou při rychlosti ? 140
km/h otáčky 6 050/min; nový motor s pětistupňovou převodovkou
má při stejné rychlosti otáčky o 1 350/min menší. Při této rychlosti má nový
Sport o 20 % nižší spotřebu paliva. Podíl na snížené spotřebě paliva vozů III.
generace má ovšem i nově aerodynamicky tvarovaná karosérie a nové seřízení
karburátorů.
Podvozkové skupiny nových vozů byly převzaty beze změn. Pouze,
Sport má přepracovanou přední nápravu, která odpovídá většímu typu' Ritmo. Tím
se zvýšila směrová stabilita tohoto nadprůměrné dynamického vozu. V konstrukci
modernizovaných vozů bylo provedeno množství drobných změn; které přispěly ke
zlepšení jejich provozních a užitných vlastností. Například následkem
přepracovaného řadicího ústrojí převodovek je řazení rychlostních stupňů
přesnější a snazší.